Voedsel en spiritualiteit
Richt je op de bron van Licht
 

Het Epos van Gilgamesj, 

Nederlandse vertaling van 12 kleitabletten met een schitterend verhaal over mensen en goden.


Gilgamesj Gilgamesj, foto:: Hod246

Lees hier het oudste compleet overgeleverde verhaal ter wereld. Wetenschappers denken dat het uit ongeveer 2600 voor Christus stamt, maar het verhaal zelf zal nog veel ouder zijn. Er wordt gesproken over liefde, vriendschap, meteorieten, de zondvloed, de hemelstier, Annunaki, demonen, schorpioenwezens, levenselixirs, zoektocht naar eeuwig leven en nog veel meer.
Dompel je onder in een archetypisch verhaal wat veel verteld over de Mensheid. Verrijk je culturele en historische kennis over de oorsprong van belangrijke verhalen van planeet Aarde, zoals de Zondvloed.


Inleiding epos van Gilgamesj

Koning Gilgamesj eiste van iedere dochter in zijn land die ging rouwen dat hij in de huwelijksnacht de liefde met haar mocht bedrijven. Dat vond de bevolking vreselijk, daarom vroegen ze aan de goden om een Zikra te maken, iemand die gelijk in kracht is, om Gilgamesj een les te leren.


Noot bij deze tekst

De vertaling van deze tekst is geheel gemaakt door de redactie van Lichtplant. De oorspronkelijke kleitabletten zijn beschadigd. Deze tekst is een bijeenvoeging van de bekende, academische vertaling uit het Engels, die weer vertaald is uit het Soemerisch, en Babylonisch, want het verhaal is in meerdere talen overgeleverd. Daar waar er te veel woorden zoek zijn geraakt staan puntjes (…..). Soms maakt het verhaal een kleine sprong omdat er bijvoorbeeld 25 tot 60 regelsmissen. Omwille van de leesbaarheid is niet aangegeven dat er regels missen.


Tablet 1

Hij die alles heeft gezien, zal ik aan de landen bekendmaken. Ik zal leren over hem die alle dingen heeft meegemaakt,
Anu schonk hem de totale kennis van iedereen. Hij zag het geheim, ontdekte het verborgene, hij bracht informatie over de tijd vóór de zondvloed. Hij ging op een verre reis, zichzelf tot uitputting dwingend, maar werd toen tot vrede gebracht.
Hij hakte al zijn inspanningen uit op een stenen stèle en bouwde de muur van Uruk-Haven, de muur van de heilige Eanna-tempel, het heilige heiligdom.

Gilgamesj Godin Ishtar communiceert met Gilgamesj, tekening: Kazimierz Sichulski


Kijk naar de muur die glanst als koper, inspecteer de binnenmuur, zoals niemand kan evenaren! Pak de drempelsteen vast: die dateert uit de oudheid! Ga dicht bij de Eanna-tempel, de residentie van Ishtar, zoals geen enkele latere koning of man ooit geëvenaard heeft! Ga de muur van Uruk op en loop rond, onderzoek de fundering en inspecteer het metselwerk grondig.
Is zelfs de kern van de bakstenen structuur niet gemaakt van ovengebakken baksteen, en hebben de Zeven Wijzen niet zelf hun plannen uiteengezet?

Eén liga (betekent samenwerkingsverband en het is een oppervlakte van waarschijnlijk 7 vierkante kilometer -redactie LP) stad, één liga palmtuinen, één liga laagland, het open gebied van de Ishtar-tempel, drie liga's en het open gebied van Uruk dat de muur omsluit.

Zoek de koperen tabletdoos, open zijn bronzen slot, maak de sluiting van zijn geheime opening los. Neem en lees op het lapis lazuli-tablet voor hoe Gilgamesj alle ontberingen doorstond.
Hij is de held, geboren uit Uruk, de bloeddorstige wilde stier, die oppermachtig is over andere koningen en een vorstelijk uiterlijk heeft. Hij loopt voorop, de leider, en loopt achteraan, vertrouwd door zijn metgezellen. Machtig net, beschermer van zijn volk, woedende vloedgolf die zelfs stenen muren vernietigt! Nakomeling van Lugalbanda, Gilgamesj is sterk tot in de perfectie, zoon van de verheven koe Rimat-Ninsun;.

Gilgamesj is geweldig tot in de perfectie. Hij was het die de bergpassen opende, die putten groeven op de flank van de berg. Hij was het die de oceaan overstak, de uitgestrekte zeeën, naar de rijzende zon, die de wereldregio's verkende, op zoek naar leven. Hij was het die op eigen kracht Utanapishtim, de Verre, bereikte, die de heiligdommen herstelde die de zondvloed had vernietigd!
.

 . . voor de krioelende mensheid. Wie kan zich in koningschap met hem vergelijken? Wie kan net als Gilgamesj zeggen: "Ik ben Koning!" Wiens naam heette vanaf de dag van zijn geboorte "Gilgamesj"? Twee derde van hem is god, een derde van hem is een mens.

De Grote Godin Aruru ontwierp het model voor zijn lichaam, zij bereidde zijn vorm voor ...mooie, knapste mannen,. . . perfect
Hij loopt rond in de omheining van Uruk, Als een wilde stier maakt hij zichzelf machtig, met opgeheven hoofd boven anderen. Er is geen rivaal die zijn wapen tegen hem kan heffen. Zijn kameraden staan op hun hoede, aandachtig voor zijn bevelen. En de mannen van Uruk worden ongerust in …

Gilgamesj laat geen zoon aan zijn vader over, dag en nacht is hij...
Is Gilgamesj de herder van Uruk-Haven, is hij de herder?  Stoutmoedig, eminent, wetend en wijs! Gilgamesj laat een meisje niet aan haar moeder over?. De dochter van de krijger, de bruid van de jongeman, de goden bleven hun klachten horen, dus de goden van de hemel smeekten de Heer van Uruk, Anu.
'Je hebt inderdaad een machtige wilde stier tot stand gebracht, met opgeheven hoofd!' Er is geen rivaal die een wapen tegen hem kan heffen.

Anu luisterde naar hun klachten, en de goden riepen naar Aruru:
"Jij was het, Aruru, die de mensheid heeft geschapen, creëer nu een Zikru voor hem/haar. Laat hem gelijk zijn aan Gilgamesj, zijn stormachtige hart, laat ze een match voor elkaar zijn, zodat Uruk vrede kan vinden!"
Toen Aruru dit hoorde, creëerde ze in zichzelf de Zikru van Anu. Aruru waste haar handen, kneep er wat klei af en gooide het in de wildernis. In de wildheid creëerde ze de dappere Enkidoe, geboren uit stilte, begiftigd met kracht door Ninurta.

Zijn hele lichaam was ruig van het haar, hij had een volle haardos als van een vrouw, en zijn lokken golvend in overvloed, net als Ashnan. Hij kende geen mensen en woonde ook niet, maar droeg een kledingstuk als Sumukan. Hij at grassen met de gazellen, en verdrongen zich met de dieren bij de drinkplaats; net als bij dieren werd zijn dorst gelest met louter water.

Een beruchte pelsjager kwam oog in oog met hem te staan tegenover de drinkplaats. Een eerste, een tweede en een derde dag kwam hij oog in oog met hem te staan tegenover de drinkplaats. Toen hij hem zag, werd het gezicht van de pelsjager grimmig van angst, en Enkidoe en zijn dieren trokken terug naar huis.
Hij was stijf van angst; hoewel stokstijf klopte zijn hart en zijn gezicht verdween van kleur. Hij voelde zich ellendig tot op het bot, en zijn gezicht zag eruit als iemand die een lange reis had gemaakt. De valzetter sprak zijn vader aan en zei: "
"Vader, er is een zekere kerel uit de bergen gekomen. Hij is de machtigste van het land, zijn kracht is net zo machtig als de meteoriet van Anu! 


Hij gaat voortdurend over de bergen, hij verdringt voortdurend met de dieren op de drinkplaats, hij plant voortdurend zijn voeten tegenover de drinkplaats.
Ik was bang, dus ging ik niet naar hem toe. Hij vulde de kuilen die ik had gegraven, rukte de vallen los die ik had uitgezet en bevrijdde de wilde dieren uit mijn greep. Hij laat mij niet mijn ronde door de wildernis maken!" 


De vader van de vallenzetter sprak tot hem en zei: "Mijn zoon, er woont in Uruk een zekere Gilgamesj. Er is niemand sterker dan hij, hij is zo sterk als de meteoriet van Anu. Ga, ga naar Uruk, Vertel Gilgamesj over deze machtige man. Hij zal je de tempeldienares(in vroegere tijden leerden mensen middels de liefde bedrijven  Shamhash geven, neem haar mee. De vrouw zal de kerel overwinnen alsof ze sterk is. Als de dieren bij de drinkplaats aan het drinken zijn, laat haar dan haar gewaad uittrekken en haar geslacht blootleggen. Als hij haar ziet, zal hij dichter bij haar komen, en zijn dieren, die in zijn wildernis zijn opgegroeid, zullen hem vreemd zijn."

De vallenzetter ging en bracht de hoer, Shamhash, met zich mee. Ze gingen op reis en maakten een directe route. Op de derde dag kwamen ze op de afgesproken plaats aan, en de vallenzetter en de hoer gingen op hun post zitten. Een eerste dag en een seconde zaten ze tegenover de drinkplaats. De dieren arriveerden en dronken bij de drinkplaats, De wilde dieren kwamen en lesten hun dorst met water. Toen hij, Enkidoe, nakomelingen van de bergen, die gras eet met de gazellen, kwam bij de drinkplaats bij de dieren drinken, bij de wilde dieren leste hij zijn dorst met water. 


Toen zag Shamhash hem – een primitief, een wilde kerel uit de diepten van de wildernis! 'Dat is hij, Shamhash! Laat je gebalde armen los, laat je geslacht zien zodat hij je wellust kan absorberen. Laat je niet tegenhouden - neem zijn energie! Als hij je ziet, zal hij naar je toe komen. Spreid je gewaad uit zodat hij op je kan liggen, en voer voor deze primitief de taak van de vrouw uit! Zijn dieren, die in zijn wildernis zijn opgegroeid, zullen hem vreemd worden, en zijn lust zal over jou kermen."

Shamhash maakte haar boezem los, liet haar geslacht zien en nam haar wellust in zich op. Ze werd niet tegengehouden, maar nam zijn energie. Ze spreidde haar gewaad uit en hij ging op haar liggen. Zij vervulde voor de primitieven de taak van de vrouw. Zijn lust kreunde over haar; zes dagen en zeven nachten bleef Enkidoe opgewonden en had gemeenschap met de hoer totdat hij verzadigd was van haar charmes.

Maar toen hij zijn aandacht op zijn dieren richtte, zagen de gazellen Enkidoe en schoten weg, de wilde dieren namen afstand van zijn lichaam. Enkidoe zijn volkomen uitgeputte lichaam, zijn knieën die er met zijn dieren vandoor wilden gaan verstijfden. Enkidoe was verminderd, zijn rennen was niet meer zoals voorheen.

Maar toen richtte hij zich op, want zijn begrip was verruimd. Hij draaide zich om en ging aan de voeten van de hoer zitten, starend in haar gezicht, zijn oren aandachtig terwijl de hoer sprak. De hoer zei tegen Enkidoe:
"Je bent mooi", Enkidoe, je bent als een god geworden. Waarom galoppeert u door de wildernis met de wilde dieren? Kom, laat me je naar Uruk-Haven brengen, naar de Heilige Tempel, de residentie van Anu en Ishtar, de plaats van Gilgamesj, die wijs is tot in de perfectie, maar die zijn macht over de mensen uitstraalt als een wilde stier." 


Wat ze bleef zeggen vond gunst bij hem. Omdat hij zich bewust werd van zichzelf, zocht hij een vriend. Enkidoe sprak tot de hoer: ‘Kom, Shamhash, neem me mee naar de heilige Heilige Tempel, de residentie van Anu en Ishtar, de plaats van Gilgamesj, die wijs is tot in de perfectie, maar die zijn macht over het volk uitoefent als een wilde stier. Ik zal hem uitdagen...

Gilgamesj Gilgamesj vecht met leeuwen

Laat mij in Uruk roepen: Ik ben de machtige!' Leid mij naar binnen en ik zal de volgorde der dingen veranderen; hij wiens kracht het machtigst is, is degene die in de wildernis is geboren!"
Shamhash tegen Enkidoe: ‘Kom, laten we gaan, zodat hij je gezicht kan zien. Ik zal je naar Gilgamesj leiden; ik weet waar hij zal zijn. Kijk om je heen, Enkidoe, in de Uruk-Haven, waar de mensen pronken in hun opsmuk, waar elke dag een dag is voor een feest, waar de lier en de trommel voortdurend spelen, waar hoeren mooi rondlopen, straalt wellust uit, vol gelach en op de bank van de nacht liggen de lakens uitgespreid

Enkidoe, jij die niet weet hoe je moet leven, Ik zal je Gilgamesj laten zien, een man met extreme gevoelens! Kijk naar hem, kijk naar zijn gezicht. hij is een knappe jongeling, met frisheid, zijn hele lichaam straalt wellust uit. Hij heeft een grotere kracht dan jij, zonder dag en nacht te slapen!
Enkidoe, het zijn je verkeerde gedachten die je moet veranderen! Het is Gilgamesj van wie Sjamhat houdt, en Anu, Enlil en La hebben zijn geest verruimd." Zelfs voordat je van de berg kwam had Gilgamesj in Uruk dromen over je."

Gilgamesj stond op en onthulde de droom en zei tegen zijn moeder: ‘Moeder, ik heb vannacht een droom gehad. Er verschenen sterren aan de hemel, en een soort meteoriet van Anu viel naast mij. Ik probeerde het op te tillen, maar het was te machtig voor mij, Ik probeerde het om te draaien, maar ik kon het niet bewegen. Het land Uruk stond eromheen, het hele land had zich eromheen verzameld, de bevolking dromde er omheen, de mannen verzamelden zich er omheen, en kuste zijn voeten alsof het een kleine baby was. Ik vond het geweldig en omarmde het als echtgenote. Ik heb het aan je voeten gelegd, en jij liet het met mij concurreren."

De moeder van Gilgamesj, de wijze en alwetende, zei tegen haar Heer; Rimat-Ninsun, de wijze en alwetende, zei tegen Gilgamesj: "Wat betreft de sterren aan de hemel die verschenen en de meteoriet van Anu die naast je viel, probeerde je op te tillen, maar hij was te machtig voor je, je probeerde hem om te draaien maar kon hem niet bewegen, je legde hem aan mijn voeten neer,
en ik liet het met jou concurreren, en je hield ervan en omhelsde het als een vrouw."


"Er zal een machtige man naar je toe komen, een kameraad die zijn vriend redt – hij is de machtigste van het land, hij is de sterkste, zijn kracht is zo groot als de meteoriet van Anu! Je hield van hem en omhelsde hem als echtgenote; en hij is het die je herhaaldelijk zal redden. Je droom is goed en gunstig!"
Een tweede keer zei Gilgamesj tegen zijn moeder: ‘Moeder, ik heb weer een droom gehad: ‘Aan de poort van mijn echtelijke kamer lag een bijl, en mensen hadden zich eromheen verzameld. 'Het land Uruk stond eromheen, 'het hele land had zich eromheen verzameld', 'de bevolking dromde er omheen.‘ Ik heb het aan je voeten gelegd, 'Ik vond het geweldig en omarmde het als echtgenote, 'en jij liet het met mij concurreren.' 


De moeder van Gilgamesj, de wijze en alwetende, zei tegen haar zoon; Rimat-Ninsun, de wijze, alwetende, zei tegen Gilgamesj: ""De bijl die je zag is een man. Weet dat je van hem houdt en hem omhelst als een vrouw, maar dat ik met je moet concurreren."
"Er zal een machtige man naar je toe komen, een kameraad die zijn vriend redt...
"Hij is de machtigste van het land, hij is de sterkste, Hij is zo machtig als de meteoriet! van Anu!"


Gilgamesj sprak tegen zijn moeder en zei: " Op bevel van Enlil, de Grote Raadgever, mag het zo doorgaan! 'Mag ik een vriend en adviseur, een vriend en adviseur mag ik hebben! 'Je hebt voor mij de dromen over hem geïnterpreteerd!'

Nadat de hoer de dromen van Gilgamesj aan Enkidoe had verteld, bedreven ze de liefde.

Tablet 2

Enkidoe zit voor haar. Wie kent zijn hart. Shamhash trok haar kleding uit en kleedde hem met één stuk terwijl zij zichzelf met een tweede kledingstuk kleedde. Ze pakte hem vast zoals de goden dat doen en bracht hem naar de hut van de herders. De herders verzamelden zich rondom hem en verwonderden zich over zichzelf: "Hoe de jeugd op Gilgamesj lijkt. lang van gestalte, torenhoog tot aan de kantelen over de muur! Hij is beslist in de bergen geboren; zijn kracht is net zo machtig als de meteoriet(!) van Anu!"


Ze plaatsten voedsel voor hem, ze zetten bier voor hem neer; Enkidoe wist niets over het eten van brood als voedsel, en over het drinken van bier had hij niets geleerd. De hoer sprak tot Enkidoe en zei: 'Eet het voedsel, Enkidoe, dat is de manier waarop je leeft. Drink het bier, zoals de gewoonte van het land is.' Enkidoe at het voedsel totdat hij verzadigd was, hij dronk het bier op - zeven kannen! - en werd uitgestrekt en zong van vreugde! 


Hij was opgetogen en zijn gezicht straalde. Hij bespat zijn ruige lichaam met water, en wreef zichzelf in met olie, en veranderde in een mens. Hij trok wat kleding aan en werd als een krijger. Hij pakte zijn wapen en achtervolgde leeuwen zodat de herders konden eten. Hij joeg de wolven op de vlucht en joeg de leeuwen achterna. Met Enkidoe als bewaker konden de herders gaan liggen.

Een wakkere man, een bijzondere jongeling, hij was twee keer zo lang als normale mannen. Toen sloeg hij zijn ogen op en zag een man. Hij zei tegen de hoer: 'Shamhash, laat die man weggaan! Waarom is hij gekomen? Ik zal zijn naam roepen!' De hoer riep de man toe en ging naar hem toe en sprak met hem. "Jonge man, waar haast je je! Waarom dit zware tempo!"

De jongeman sprak en zei tegen Enkidoe: ‘Ze hebben mij uitgenodigd voor een bruiloft, zoals de gewoonte van de mensen is voor de selectie van bruiden. Ik heb smakelijke lekkernijen voor de bruiloft op de ceremoniële schaal verzameld. Voor de koning van de brede Uruk, open is de sluier van de mensen die een meisje kiezen. Voor Gilgamesj, de koning van het brede Uruk, is de sluier van het volk waaruit zij kunnen kiezen open. Hij zal gemeenschap hebben met de 'voorbestemde vrouw', eerst hij, daarna de echtgenoot. Dit is bevolen door de raadsman van Anu, vanaf het doorknippen van zijn navelstreng is het voor hem bestemd."

Bij de toespraak van de jongeman werd Enkidoes gezicht rood van woede. Enkidoe liep voorop, en Shamhash achter hem. Enkidoe liep door de straat van Uruk-Haven, Hij blokkeerde de weg door Uruk de Schaapskooi. Het land Uruk stond om hem heen, het hele land verzamelde zich om hem heen, de bevolking dromde om hem heen, de mannen stonden om hem heen verzameld, en kuste zijn voeten alsof hij een kleine baby was.

Plotseling verscheen een knappe jongeman. Voor Ishara ligt het bed van de huwelijksnacht klaar, voor Gilgamesj als voor een god wordt een tegenhanger opgesteld. Enkidoe blokkeerde de toegang tot de echtelijke kamer en stond niet toe dat Gilgamesj werd binnengebracht. 


Ze worstelden met elkaar bij de ingang van de echtelijke kamer, op straat vielen ze elkaar aan, op het openbare plein van het land. De deurposten trilden en de muur schudde, Gilgamesj boog zijn knieën, met zijn andere voet op de grond, zijn woede nam af en hij wendde zijn borst af. Nadat hij zijn borst had omgedraaid, zei Enkidoe tegen Gilgamesj: 'Je moeder heeft je ooit uniek gebaard, de Wilde Koe van de Omheining, Ninsun, je hoofd is verheven boven andere mannen, Enlil heeft voor jou het koningschap over het volk bestemd."
Ze kusten elkaar en werden vrienden.

"Zijn kracht is de machtigste van het land! Zijn kracht is net zo machtig als de meteoriet(?) van Anu. De moeder van Gilgamesj sprak tot Gilgamesj en zei; Rimat-Ninsun zei tegen haar zoon:
"Ik, Rimar-Ninsun...Mijn zoon...
Ze ging de poort van zijn (Shamash) binnen, klaaglijk smeekte ze  Enkidoe heeft geen vader of moeder, zijn ruige haar wordt door niemand geknipt. Hij werd geboren in de wildernis, niemand heeft hem opgevoed." Enkidoe stond daar en hoorde de toespraak.


Hij ging zitten en huilde, zijn ogen gevuld met tranen, zijn armen voelden slap aan, zijn kracht verzwakte. Ze namen elkaar bij de hand, en hun handen leken op handen van geliefden. Enkidoe legde een verklaring af aan Gilgamesj'.

[Hier ontbreken wat regels maar ze moeten naar Humbaba toe, de draak die als taak heeft]

om het Cederbos te beschermen

Gilgamesj Pijnappelvormige dennenappel van de Libanese ceder

Enlil bestempelde Humbaba als een terreur voor de mens: Humbaba's gebrul is een vloed, zijn mond is vuur en zijn adem is de dood! Hij kan op 100 mijl afstand elk geritsel in zijn bos horen!
Wie zou zijn bos ingaan! Enlil bestempelde hem als een terreur voor de mens, en wie verlamd zijn bos ingaat, zal toeslaan!"
Gilgamesj sprak tot Enkidoe en zei: "Wat je zegt  Wie, mijn vriend, kan naar de hemel opstijgen!" 


Alleen de goden kunnen voor altijd bij Sjamasj wonen. Wat mensen betreft, hun dagen zijn geteld, en wat ze ook maar blijven proberen te bereiken is slechts wind! Nu ben je bang voor de dood... wat is er van jouw gedurfde kracht geworden! Ik ga voor je uit, en je mond kan roepen: 'Ga dichterbij, wees niet bang!' Mocht ik vallen, dan heb ik mijn roem gevestigd.
Ze zullen zeggen: 'Het was Gilgamesj die de strijd aanging met Humbaba de Verschrikkelijke!'

Gilgamesj Gilgamesj wurgt een leeuw, foto Kadumago

Je bent geboren en getogen in de woestijn, er is een leeuw op je gesprongen, dus je hebt het allemaal meegemaakt!'
Ik zal het ondernemen en ik zal de Ceder omhakken. Ik ben het die roem voor de eeuwigheid zal vestigen! Kom, mijn vriend, ik zal naar de smidse gaan en ze in onze aanwezigheid de wapens laten werpen!' Elkaar bij de hand houdend gingen ze naar de smidse. De ambachtslieden zaten bij elkaar en discussieerden met elkaar. "We moeten de bijl maken. De bijl zou één talent moeten wegen. Hun zwaarden zouden één talent moeten zijn. Hun wapenrusting één talent.'


Gilgamesj zei tegen de mannen van Uruk: 'Luister naar mij, mannen. Jullie, mannen van Uruk, die weten. Ik wil mezelf machtiger maken, en ga op verre reis! Ik zal te maken krijgen met gevechten zoals ik nog nooit heb gekend, Ik ga op een weg die ik nog nooit heb afgelegd! Geef mij uw zegeningen!
Ik zal de stadspoort van Uruk binnengaan Ik zal mij wijden aan het nieuwjaarsfeest. Ik zal de nieuwjaarsceremonies uitvoeren. Het nieuwjaarsfestival zal plaatsvinden. Ze zullen blijven roepen 'Hoera!'

Enkidoe sprak tot de Oudsten: "Wat de mannen van Uruk ook besluiten, Zeg tegen hem dat hij niet naar het Cederbos mag gaan. De reis mag niet worden gemaakt!
De Edele Raadgevers van Uruk stonden op en gaven hun advies aan Gilgamesj: ‘Je bent jong, Gilgamesj, je hart voert je mee, je weet niet waar je het over hebt! Het gebrul van Humbaba is een zondvloed, zijn mond is Vuur, zijn adem Dood! Hij kan elk geritsel(!) horen in zijn bos, 100 mijl verderop! Wie zou zijn bos ingaan! Wie van zelfs de Igigi-goden kan hem confronteren?
Om de Ceder veilig te houden, heeft Enlil hem bestempeld als een terreur voor de mens."

Gilgamesj luisterde naar de verklaring van zijn edele raadgevers.

Tablet 3

De Oudsten spraken met Gilgamesj en zeiden: 'Gilgamesj, vertrouw niet op slechts je enorme kracht, maar houd je ogen scherp in de gaten, zorg ervoor dat elke slag precies in het doel valt!
'Degene die voorop gaat, redt de kameraad.' 'Degene die de route kent, beschermt zijn vriend.'
Laat Enkidoe je voorgaan; hij kent de weg naar het Cederwoud, hij heeft gevechten gezien, heeft strijd meegemaakt. Enkidoe zal de vriend beschermen en de kameraad veilig houden. Laat zijn lichaam hem terugdrijven naar de vrouwen."
"in onze Vergadering hebben we de koning aan Enkidoe toevertrouwd, en bij jouw terugkeer moet je de koning weer aan ons toevertrouwen!"


Gilgamesj sprak tot Enkidoe en zei: 'Kom op, mijn vriend, laten we naar de Egalmah-tempel gaan, naar Ninsun, de Grote Koningin; Ninsun is wijs en alwetend. Zij zal het raadzame pad aan onze voeten leggen." Elkaar bij de hand nemend, Gilgamesj en Enkidoe liepen naar het Egalmah, het Grote Paleis, naar Ninsun, de Grote Koningin.


Gilgamesj stond op en ging naar haar toe. "Ninsun, ook al ben ik buitengewoon sterk, ik moet nu een lange weg reizen naar waar Humbaba is, Ik moet vechten zoals ik nog niet heb gekend, en ik moet reizen op een weg die ik niet ken! Tot het moment dat ik ga en terugkom, totdat ik het Cederwoud bereik, totdat ik Humbaba de Verschrikkelijke dood, en iets verderfelijks dat Sjamasj haat uit het land uitroeien, kom namens mij tussenbeide bij Sjamas'  Als ik Humbaba dood en zijn ceder omhak, laat er dan vreugde zijn in het hele land. en ik zal een monument van de overwinning voor je oprichten!"

Gilgamesj Hindoes zien de Lotus als zuiverheidsplant

De woorden van Gilgamesj, haar zoon, rouwend, hoorde koningin Ninsun keer op keer. Ninsun ging haar woonruimte binnen. Ze waste zichzelf met de zuiverheidsplant (waarschijnlijk is dit de lotus-redactie Lichtplant), ze trok een gewaad aan dat haar lichaam waardig was, ze trok juwelen aan die haar borst waardig waren, ze trok haar sjerp aan en zette haar kroon op. Ze sprenkelde water uit een kom op de grond. Zij bad en ging naar het dak.

Ze ging naar het dak en zette wierook voor Sjamasj neer. Ik bood geurige stekjes aan en hief haar armen naar Sjamasj. ‘Waarom heb je mijn zoon, Gilgamesj, een rusteloos hart opgelegd – nee,
toegebracht! Nu heb je hem zo aangeraakt dat hij een heel eind wil reizen naar waar Humbaba is!
Hij zal te maken krijgen met gevechten zoals hij die nog niet heeft gekend, en zal reizen op een weg die hij niet kent! Totdat hij weggaat en terugkeert, totdat hij het Cederwoud bereikt, totdat hij Humbaba de Verschrikkelijke doodt, en vernietigt iets verderfelijks dat je haat uit het land, op de dag dat je hem op de weg ziet Moge Aja, de Bruid, je er zonder angst aan herinneren, en ook de Wachters van de Nacht, de sterren en 's nachts je vader, Sin bevelen.'

Ze legde de wierook op en sprak de rituele woorden uit. Ze riep naar Enkidoe en gaf hem instructies: "Enkidoe de Machtige, je bent niet van mijn schoot, maar nu spreek ik tot jullie samen met de heilige volgelingen van Gilgamesj, de hogepriesteressen, de heilige vrouwen, de tempeldienaren.' Ze legde een hanger om de nek van Enkidoe, de hogepriesteressen namen...en de "dochters-van-de-goden" ... "Ik heb ... Enkidoe genomen ...Enkidoe naar... Gilgamesj heb ik meegenomen.'
'Totdat hij gaat en terugkeert, totdat hij het Cederbos bereikt, zij het een maand … zij het een jaar..."
De poort van ceder... Enkidoe ... in de tempel van Sjamasj, Gilgamesj in de Egalmah. Hij bracht een offer van stekken... . . .de zonen van de koning...


"Enkidoe zal de vriend beschermen, zal de kameraad veilig houden, laat zijn lichaam hem terugdrijven naar de vrouwen. In onze Vergadering hebben we de koning aan u toevertrouwd, en bij uw terugkeer moet u de koning weer aan ons toevertrouwen!"
Enkidoe sprak tot Gilgamesj en zei:"Mijn vriend, keer terug!"

Tablet 4

Op twintig mijl stopten ze om wat te eten, op dertig mijl stopten ze voor de nacht, terwijl ze vijftig mijl in een hele dag liepen, een wandeling van anderhalve maand. Op de derde dag naderden ze de Libanon. Ze groeven een put met uitzicht op Sjamasj. De ondergaande zon, Gilgamesj klom een bergtop op, maakte een plengoffer van meel en zei: 'Berg, breng me een droom, een gunstige boodschap van Shamash.'


Enkidoe maakte een slaapplaats voor hem klaar voor de nacht; er waaide een hevige wind, dus bevestigde hij een bedekking. Hij liet hem gaan liggen. Terwijl Gilgamesj zijn kin op zijn knieën liet rusten, werd hij overvallen door een slaap die over de mensheid stroomde. 


Gilgamesj Ceder

Midden in de nacht kwam er een einde aan zijn slaap, dus stond hij op en zei tegen zijn vriend: "Mijn vriend, heb je niet naar me geroepen? Waarom werd ik wakker? Heb je me niet aangeraakt? Waarom ben ik zo gestoord? Is er een god voorbijgekomen? Waarom trillen mijn spieren? Enkidoe, mijn vriend, ik heb een droom gehad...en de droom die ik had was zeer verontrustend, naast mijn eerste droom, een tweede. En de droom die ik had - zo opvallend, zo..., zo verontrustend!' Ik worstelde met een wilde stier uit de wildernis, met zijn gebrul spleet hij de grond, een stofwolk... naar de hemel. Ik zakte voor hem op mijn knieën. Mijn tong hing uit...Mijn slapen klopten..in de bergkloven... de berg viel op mij,.. Hij die in de woestijn geboren is,


Enkidoe interpreteerde de droom voor zijn vriend: "Mijn vriend, je droom is gunstig. De droom is uiterst belangrijk. Mijn vriend, de berg die je in de droom zag is Humbaba. ‘Het betekent dat we Humbaba gevangen zullen nemen, hem zullen doden en zijn lijk in de woestenij zullen gooien. Morgenochtend komt er een gunstig bericht van Shamash.


Hij gaf me water te drinken uit zijn waterzak.' 'Mijn vriend, de god naar wie we gaan is niet de wilde stier? Hij is totaal anders? De wilde stier die je zag is Shamash, de beschermer, in moeilijkheden houdt hij onze hand vast. Degene die je water te drinken gaf uit zijn waterzak is je persoonlijke god, die jou eer brengt, Lugalbanda. We moeten ons verenigen en één ding doen, een daad zoals nog nooit eerder in het land is gedaan."

Voordat het licht wordt zullen we de overwinning over hem behalen, Humbaba, tegen wie we woeden, we zullen strijden en over hem zegevieren. Morgenochtend komt er een gunstig bericht van Shamash.

Zijn tranen stroomden in de aanwezigheid van Sjamasj. 'Wat je in Uruk zei..., denk erom, blijf bij mij...'
Gilgamesj, de nakomelingen van Uruk-Haven, Sjamasj hoorde wat er uit zijn mond kwam, en plotseling klonk er een waarschuwingsgeluid uit de lucht. "Schiet op, blijf bij hem zodat Humbaba) het bos niet ingaat, en gaat niet het struikgewas in om zich te verstoppen. Hij heeft zijn zeven wapenrustingen niet aangetrokken, hij draagt er maar één, maar heeft er zes uitgetrokken."

Zij, Gilgamesj en Enkidoe ' Ze vallen op elkaar af als razende wilde stieren...
Eén naam die hij brulde vol overgave. De bewaker van het cederwoud brulde... Humbaha zoals een mens dat niet kan.
'Onbekenden' Een glad pad is niet bang voor twee mensen die elkaar helpen.'
'Tweemaal driemaal... 'Een drielaags touw kan niet worden doorgesneden.' 'De machtige leeuwinnenwelpen kunnen hem omrollen.' Enkidoe sprak tot Gilgamesj en zei: 'Laten we, zodra we het Cederwoud zijn afgedaald, de boom opensplijten en zijn takken afhakken.'


Gilgamesj sprak tot Enkidoe en zei: "Waarom, mijn vriend, we... zo ellendig.  We zijn samen vóór ons alle bergen overgestoken voordat we de Ceder hebben omgehakt. Mijn vriend, jij die zo ervaren bent in de strijd, jij hoeft niet bang te zijn voor de dood. Laat je stem brullen als de pauk, laat de stijfheid in je armen verdwijnen, laat de verlamming in je benen verdwijnen. Neem mijn hand, mijn vriend, we gaan samen verder. Je hart zou moeten branden om de strijd aan te gaan. Let niet op de dood, verlies de moed niet!


Degene die vanaf de zijkant toekijkt is een voorzichtig man, maar degene die voorop loopt, beschermt zichzelf en redt zijn kameraad, en door hun gevechten verwerven ze roem.'' Toen ze samen het groenblijvende bos bereikten, onderbraken ze hun gesprek en stonden stil.


Tablet 5

Gilgamesj Tablet 5, foto Osama Shukir Muhammed Amin

Ze stonden aan de rand van het bos en staarden naar de top van de cederboom, starend naar de ingang van het bos. Waar Humbaba zou lopen was een pad, de wegen leidden rechtdoor, het pad was uitstekend. Toen zagen ze de Cederberg, de woning van de goden, de troonpodium van Imini.


Aan de overkant van de berg bracht de Ceder weelderig gebladerte voort, de schaduw was goed, buitengewoon aangenaam. De doornstruiken waren samengeklit, de bossen waren een struikgewas. . . tussen de ceders,... het buxushout, het bos was omgeven door een ravijn van twee mijl lang. . . en opnieuw voor tweederde van die afstand,

Plotseling werden de zwaarden getrokken uit de scheden... de bijlen besmeurd... dolk en zwaard...
Humbaba sprak tot Gilgamesj en zei: "Hij komt niet.. . . .
Enlil...."
Enkidoe sprak met Humbaba en zei:
"Humbaba...'Eén alleen...'
Hoembaba sprak tot Gilgamesj en zei:
. . Een idioot en een idioot zouden elkaar advies moeten geven, maar jij, Gilgamesj, waarom ben je naar mij toe gekomen! Geef advies, Enkidoe, jij 'zoon van een vis', die zijn eigen vader niet eens kent, aan de grote en kleine schildpadden die hun moedermelk niet zuigen! Toen je nog jong was, zag ik je, maar ging niet naar je toe, je hebt Gilgamesj in mijn aanwezigheid gebracht, jij een vijand, een vreemdeling. Ik zou je vlees aan de krijsende gier, de adelaar en de gier willen voeren!"

Gilgamesj Sculptuur gezicht Humbaba

Gilgamesj sprak tot Enkidoe en zei: "Mijn vriend, Humbaba's gezicht blijft veranderen! · Enkidoe sprak tot Gilgamesj en zei:'
"Waarom, mijn vriend, zit je zo jammerlijk te zeuren, je verschuilend achter je gejammer?
Trek je voeten niet weg, draai je niet de rug toe. nog harder toeslaan!"
. . . mogen ze verdreven worden... hoofd viel... en hij/zij confronteerde hem...
De grond spleet open met de hielen van hun voeten,
Terwijl ze in cirkels ronddraaiden, splitsten de berg Hermon en Libanon zich. De witte wolken werden donkerder, de dood regende als mist op hen neer. Sjamasj stond op tegen de machtige stormen van Humbaba'- Zuidenwind, Noordenwind, Oostenwind, Westenwind, Fluitende wind, Doordringende wind, Sneeuwstorm, Slechte wind, Wind van Simurru, Demonenwind, ijswind, storm, zandstorm...

Gilgamesj Enkidu vecht met een leeuw

Dertien winden kwamen tegen hem op en bedekten Humbaba's gezicht. Hij kon niet door de voorkant heen komen, en kon niet door de achterkant naar buiten klauteren, zodat de wapens van Gilgamesj binnen het bereik van Humbaba waren. Humbaba smeekte om zijn leven en zei tegen Gilgamesj: "Je bent nog jong, Gilgamesj, je moeder heeft je ter wereld gebracht, en je bent het nageslacht van Rimnt-Nlnsun Het was op het woord van Shamash, Heer van de Berg, dat je werd gewekt voor deze expeditie. O, telg uit het hart van Uruk, koning Gilgamesj!
Gilgamesj...
Gilgamesj, laat mij gaan, ik zal bij u wonen als uw dienaar. Zoveel bomen als u mij opdraagt, zal ik voor u omhakken, Ik zal mirtehout voor je bewaken, zoveel je wilt, hout dat fijn genoeg is voor je paleis!"

Enkidoe richtte zich tot Gilgamesj en zei: "Mijn vriend, luister niet naar Humbaba,
Humbaba: "Je begrijpt de regels van mijn bos, de regels, en er zijn aanklachten gemaakt. Maar jij zit daar als een herder... en als een huurling van zijn mond., verder ben je op de hoogte van alle dingen die zo zijn besteld door Enlil." Ik had je naar boven moeten dragen en vermoorden bij de ingang van de takken van mijn bos. Ik had je vlees aan de krijsende gier, de adelaar en de gier moeten voeren. Dus nu, Enkidoe, is clementie aan jou. Praat met Gilgamesj om mijn leven te sparen!"

Enkidoe richtte zich tot Gilgamesj en zei: Mijn vriend, Humbaba, Bewaker van het Cederbos, vermaal, dood, verpulver en vernietig hem! Voordat de vooraanstaande God Enlil het hoort...
en de...goden woedend op ons worden. Enlil zit in Nippur, Shamash zit in Sippar. Richt een eeuwig monument op dat verkondigt... hoe Gilgamesj Humbaba vermoordde.'

Toen Humbaba hoorde zei hij: "Moge hij niet de langste van de twee leven, Mag Enkidoe geen enkel aandeel meer hebben dan zijn vriend Gilgamesj!"
Enkidoe sprak tot Gilgamesj en zei: "Mijn vriend, ik heb met je gepraat, maar je hebt niet naar mij geluisterd, Je hebt geluisterd naar de vloek van Humbaba!"...
[Uiteindelijk laat Gilgamesj zich overhalen door zijn vriend Enkidoe]


Ze trokken zijn ingewanden eruit, inclusief zijn tong. Bloed in overvloed viel over de berg. Ze sneden door de Ceder, Terwijl Gilgamesj de bomen omhakt, zoekt Enkidoe door de urmazallu.
Enkidoe richtte zich tot Gilgamesj en zei: ‘Mijn vriend, we hebben de torenhoge Ceder waarvan de top door de lucht schraapt, omgehakt. Maak daarvan een deur van 72 el hoog en 24 el breed, één el dik, de bevestiging, de onderste en bovenste draaipunten zullen uit één stuk zijn. Laat ze het naar Nippur dragen, de Eufraat zal het naar beneden dragen, Nippur zal zich verheugen. . . . "
Ze bonden een vlot aan elkaar. Enkidoe bestuurde het erwijl Gilgamesj het hoofd van Humbaba vasthield.

Tablet 6

Hij waste zijn beschadigde haar uit en ruimde zijn uitrusting op, schudde zijn lokken over zijn rug uit, zijn vuile kleren uitgooien en schone aantrekken. Hij hulde zich in koninklijke kleding en maakte de sjerp vast. Toen Gilgamesj zijn kroon op zijn hoofd plaatste, een prinses Ishtar sloeg haar ogen op naar de schoonheid van Gilgamesj. "Kom mee, Gilgamesj, wees jij mijn echtgenoot, schenk mij uw heerlijkheid.'

Wees jij mijn man, en ik zal je vrouw zijn. Ik zal voor je een strijdwagen van lapis lazuli en goud hebben ingespannen, met wielen van goud en 'hoorns' van electrum. Hij zal worden ingezet met grote bestormende bergmuilezels! Kom ons huis binnen, met de geur van cederhout. En als je ons huis binnenkomt, zullen de deurpost en troonpodium je voeten kussen. 


Onder u gebogen zullen koningen, heren en prinsen zijn. Het Lullubu-volk zal je als eerbetoon de producten van de bergen en het platteland brengen. Uw geiten zullen een drieling krijgen, uw ooien een tweeling, uw ezel onder last zal de muilezel inhalen, uw paard op de wagen zal in galop staan, uw bijl op het juk zal geen gelijke hebben." 


Gilgamesj richtte zich tot prinses Ishtar en zei: "Wat zou ik je moeten geven als ik met je trouwde! Heeft u olie of kleding nodig voor uw lichaam! Kom je iets te eten of te drinken tekort! Ik zou je graag voedsel geven dat geschikt is voor een god, Ik zou je graag wijn geven die geschikt is voor een koning,

Moge de straat uw thuis zijn, mag u gekleed zijn in een gewaad, en mag elke wellustige man met u trouwen!
Een halve deur die noch wind noch wind buiten houdt, een paleis dat dappere krijgers verplettert, een olifant die zijn eigen bedekking verslindt, pek dat de handen van zijn drager zwart maakt, een waterzak die zijn drager doorweekt, kalksteen die de stenen muur losmaakt, een stormram die het vijandelijke land aantrekt, een schoen die in de voeten van zijn eigenaar bijt!

Waar zijn je bruidegoms die je voor altijd bewaart? Waar is je 'Kleine Herder'-vogel die over je heen vloog! Kijk hier nu, ik zal de lijst van je geliefden opsommen. Tammuz, de minnaar van je vroegste jeugd, voor hem hebt u jaar na jaar klaagzangen ingesteld! Je hield van de kleurrijke vogel 'Kleine herder' en sloeg hem toen, waardoor zijn vleugel brak, zodat hij nu in het bos staat en 'Mijn vleugel' roept! Je hield van de uiterst machtige leeuw, toch heb je zeven en nog eens zeven kuilen voor hem gegraven.

Je hield van de hengst, beroemd in de strijd, toch hebt u hem de zweep, de prikstok en de zweep gegeven, hem zeven en zeven uur laten galopperen, hem laten drinken uit troebel water,' jij hebt zijn moeder Silili verordineerd om voortdurend te jammeren. Je hield van de Herder, de Meesterherder, die je voortdurend in sintels gebakken brood aanbood, en die dagelijks een geitje voor je slachtte.
Toch sloeg je hem en veranderde hem in een wolf, dus zijn eigen herders achtervolgen hem nu en zijn eigen honden happen naar zijn schenen.


Je hield van Ishullanu, de dadeltuinman van je vader, die je voortdurend manden met dadels bracht en je tafel dagelijks opfleurde. Je sloeg je ogen naar hem op en je ging naar hem toe: 'O mijn Ishullanu, laat ons proeven van je kracht, strek je hand naar mij uit en raak onze vulva aan. Ishullanu zei tegen je: 'Mij! Wat wil je van mij! Heeft mijn moeder niet gebakken, en heb ik niet gegeten, dat ik nu voedsel zou moeten eten onder minachting en vloeken en dat alfalfagras mijn enige dekking zou moeten zijn tegen de kou?


Terwijl je naar zijn woorden luisterde sloeg je hem en veranderde hem in een dwerg en liet hem midden in zijn tuin van arbeid wonen, waar de mihhu niet omhoog gaat, noch de emmer met dadels  naar beneden. 


En nu ik! Ik ben het van wie je houdt, en je zult zowel voor mij als voor hen ordenen!"

Toen Ishtar dit hoorde, ging ze in woede naar de hemel, ging naar Anu, haar vader, en riep: ze ging naar Anrum, haar moeder, en huilde: 'Vader, Gilgamesj heeft me keer op keer beledigd, Gilgamesj heeft verachtelijke daden over mij verteld, verachtelijke daden en vloeken!'

Anu richtte zich tot prinses Ishtar en zei: 'Wat is er aan de hand? Was jij het niet die koning Gilgamesj provoceerde? Dus Gilgamesj vertelde verachtelijke daden over jou, verachtelijke daden en vloeken!"

Gilgamesj Hemelstier

Ishtar sprak tot haar vader, Anu, en zei: 'Vader, geef mij de hemelstier, zodat hij Gilgamesj in zijn woning kan doden. Als u mij de hemelstier niet geeft, Ik zal de poorten van de onderwereld neerhalen, Ik zal de deurposten kapot gooien en de deuren plat laten staan, en de doden naar boven laten gaan om de levenden op te eten! En er zullen meer doden zijn dan de levenden!"

Anu richtte zich tot prinses Ishtar en zei: "Als je de Hemelstier van mij eist, Er zullen zeven jaar lege kafjes zijn voor het land Uruk. Heb jij graan verzameld voor de mensen! Heb jij grassen voor de dieren laten groeien?"
Ishtar richtte zich tot Anu, haar vader, en zei: "Ik heb graan in de graanschuren gestapeld voor de mensen, ik heb grassen laten groeien voor de dieren, zodat ze in de zeven jaar van lege schillen zouden kunnen eten. Ik heb graan verzameld voor de mensen, Ik heb grassen laten groeien voor de dieren."


Toen Anu haar woorden hoorde, plaatste hij het neuskoord van de Hemelstier in haar hand. Ishtar leidde de Hemelstier naar de aarde. Toen het Uruk bereikte, daalde het af naar de Eufraat... Bij het snuiven van de Hemelstier opende zich een enorme kuil, en 100 jonge Mannen van Uruk vielen erin.
Bij zijn tweede snuif ging er een enorme kuil open, en 200 jonge mannen van Uruk vielen erin.
Bij zijn derde snuifje ging er een enorme kuil open en Enkidoe viel er tot aan zijn middel in.
Toen sprong Enkidoe eruit en greep de Hemelstier bij zijn horens. De stier spuwde zijn speeksel voor hem uit, met zijn dikke staart gooide hij zijn mest achter zich aan.
Enkidoe richtte zich tot Gilgamesj en zei: "Mijn vriend, we kunnen brutaal zijn... 

Hoe zullen we reageren? mijn kracht...Ik zal eruit scheuren...Ik en jij, we moeten delen Ik zal de stier grijpen Ik zal mijn handen vullen/ Vooraan.. tussen de nek, de hoorns, en... steek je zwaard.' Enkidoe loerde en jaagde op de Stier van de Hemel. Hij greep hem bij de dikke staart van zijn staart en hield hem met beide handen vast, terwijl Gilgamesj, als een deskundige slager, stoutmoedig en zeker de hemelstier naderde. 


Tussen de nek, de hoorns, en... stak hij zijn zwaard. Nadat ze de hemelstier hadden gedood, ze rukten het hart eruit en presenteerden het aan Sjamasj. Ze trokken zich terug en bogen nederig voor Sjamasj.
Toen gingen de broers samen zitten. Ishtar klom naar de top van de muur van Uruk-Haven, wierp zichzelf in een rouwhouding en sprak haar treurige vloek uit: 'Wee Gilgamesj die mij belasterde en de hemelstier doodde!'

Toen Enkidoe deze uitspraak van Ishtar hoorde, hij rukte de achterhand van de Stier eraf en gooide die in haar gezicht: 'Als ik jou maar kon pakken, zou ik jou hetzelfde aandoen! Ik zou zijn ingewanden over je armen draperen!"
Ishtar verzamelde de cultische vrouwen van mooie lokken, vreugdemeisjes en hoeren, en liet hen rouwen over de achterhand van de stier. Gilgamesj riep alle ambachtslieden en ambachtslieden bijeen. Al de ambachtslieden bewonderden de dikte van de hoorns, elk vervaardigd uit 30 minas lapis lazuli! 


Twee vingers dik is hun omhulsel. Zes vaten olie, de inhoud van de twee gaf hij als zalf aan zijn persoonlijke god Lugalbanda. Hij bracht de hoorns binnen en hing ze op in de slaapkamer van het familiehoofd Lugalbanda.
Zij wasten hun handen in de Eufraat en gingen hand in hand verder, schrijdend door de straten van Uruk. De mannen van Uruk verzamelden zich en staarden naar hen. Gilgamesj zei tegen de paleisbewakers: "Wie is de dapperste van de mannen? Wie is de brutaalste van de mannen! Gilgamesj is de dapperste van de mannen, de brutaalste van de mannen! Zij naar wie we in woede de achterhand van de Hemelstier gooiden, Ishtar heeft niemand die haar bevalt.


Gilgamesj hield een feest in zijn paleis. De jonge mannen dommelden in slaap op de banken van de nacht. Enkidoe sliep en had een droom. Hij werd wakker en onthulde zijn droom aan zijn vriend.


Tablet 7

"Mijn vriend, waarom zijn de Grote Goden in overleg? Vervolgens hielden Anu, Enlil en Shamash een raad, en Anu sprak met Enlil: 'Omdat ze de hemelstier hebben gedood en ook Humbaba hebben gedood, degene van hen die de Ceder van de Berg heeft opgetrokken, moet sterven!'

Enlil zei: 'Laat Enkidoe sterven, maar Gilgamesj mag niet sterven!' De zonnegod van de hemel antwoordde de dappere Enlil: 'Was het niet op mijn bevel dat ze de hemelstier en Humbaba doodden! Moet nu de onschuldige Enkidoe sterven!'

Toen werd Enlil boos op Shamash en zei: 'Jij bent verantwoordelijk omdat je dagelijks met hen reisde als hun vriend!'


Enkidoe lag ziek voor Gilgamesj. Zijn tranen stroomden als kanalen, hij Gilgamesj zei: "O broeder, lieve broeder, waarom vergeven ze mij in plaats van mijn broer"
Toen zei Enkidoe: 'Dus nu moet ik een geest worden, om bij de geesten van de doden te zitten, om mijn lieve broer nooit meer te zien!'
In het Cederwoud waar de Grote Goden wonen, heb ik de Ceder niet gedood.


Enkidoe richtte zich tot Gilgamesj. Enkidoe sloeg zijn ogen op,... en sprak tegen de deur alsof het een mens was: "Jij stomme houten deur,  zonder het vermogen om te begrijpen...! Al op 10 mijl afstand selecteerde ik het hout voor je, totdat ik de torenhoge Ceder zag … Jouw hout was in mijn ogen ongeëvenaard. Tweeënzeventig el was je lengte, veertien el je breedte, één el je dikte, je deurpost, draaisteen en paalkap ... ik heb je gevormd en ik heb je gedragen; naar Nippur... Had ik geweten, o deur, dat dit jouw dankbaarheid zou zijn en dit jouw dankbaarheid..., Ik zou een bijl hebben genomen en je in stukken hebben gehakt, en je planken in stukken.
Maar toch, o deur, heb ik je gevormd en naar Nippur gedragen! Moge een koning die na mij komt je afwijzen, moge de god... moge hij mijn naam verwijderen en zijn eigen naam daar vestigen!'


Hij rukte de deur eruit, en gooide die naar beneden.
Gilgamesj bleef naar zijn woorden luisteren en antwoordde snel. Gilgamesj luisterde naar de woorden van Enkidoe, zijn vriend, en zijn tranen stroomden. Gilgamesj richtte zich tot Enkidoe en zei: 'Vriend, de goden hebben je een brede geest gegeven en...hoewel het u betaamt verstandig te zijn, blijft u ongepaste dingen uiten! Waarom, mijn vriend, spreekt uw geest ongepaste dingen uit?

Gilgamesj Gilgamesj vecht met leeuwen

De droom is belangrijk maar erg beangstigend, je lippen zoemen als vliegen. Hoewel er veel angst is, is de droom erg belangrijk. Aan de levenden laten de goden verdriet over, voor de levenden laat de droom pijn achter. Ik zal bidden en de Grote Goden smeken, ik zal zoeken...en een beroep doen op jouw god. . . Enlil, de vader van de goden,. . Enlil de adviseur... Ik zal een standbeeld van jou maken van goud zonder maat, maak je geen zorgen. Wat hij heeft gezegd kan niet terug, kan niet..., Wat... hij heeft neergelegd kan niet terug, kan niet... Mijn vriend van het lot gaat naar de mensheid.'

Net toen de dageraad begon te gloeien, hief Enkidoe zijn hoofd op en riep naar Sjamasj, bij de eerste glans van de zon stroomden zijn tranen tevoorschijn.
"Ik doe een beroep op jou, O Shamash, namens mijn kostbare leven, vanwege die beruchte pelsjager die mij niet hetzelfde liet bereiken als mijn vriend. Moge de vallenzetter niet genoeg krijgen om zichzelf te voeden. Moge zijn winst worden verlaagd en zijn loon dalen, moge... zijn deel voor u zijn, Mag hij er niet in gaan... maar eruit gaan als damp."

Nadat hij de pelsjager tot zijn tevredenheid had vervloekt, spoorde zijn hart hem aan de hoer te vervloeken. "Kom nu, hoer, ik ga je bevelen lot, een lot dat voor eeuwig nooit zal eindigen! Ik zal je vervloeken met een grote vloek, Mogen mijn vloeken je plotseling, in een oogwenk, overweldigen!
Mocht u niet in staat zijn een huishouden te vormen,  en niet van je eigen kind kunnen houden! 

Moge je niet verblijven in de verblijven van meisjes, 

moge de droesem van bier uw mooie schoot bevlekken, 

moge een dronkaard uw feestgewaad bevuilen met braaksel. Moge u nooit iets van helder albast verwerven, 

moge de vreugde van de mens, niet in uw huis worden, 

moge een poort zijn waar u uw plezier haalt,'
moge een kruispunt jouw thuis zijn
moge een woestenij je slaapplaats zijn,
moge de schaduw van de stadsmuur jouw plek zijn om te staan,
mogen de doornen en doornstruiken je voeten villen,
moge zowel de dronkaard als de droge je op de wang slaan, . . .
in de straten van jouw stad,
mogen uilen nestelen in de kieren van je muren! mogen

Toen Sjamash hoorde wat zijn mond had gezegd, riep hij plotseling vanuit de lucht naar hem: ‘Enkidoe, waarom vervloek je de hoer, Sjamhash, zij die je brood gaf dat geschikt is voor een god, zij die u wijn gaf die geschikt was voor een koning, zij die u in grote gewaden kleedde, en zij die jou toestond de mooie Gilgamesj tot je kameraad te maken! Nu is Gilgamesj je geliefde broer-vriend! Hij zal je op een grote bank laten liggen, zal je op een erebank laten liggen. Hij zal je op de stoel van gemak zetten, de stoel aan zijn linkerkant, zodat de prinsen van de wereld je voeten kussen. Hij zal de mensen van Uruk laten rouwen en kreunen over jou, en de gelukkige mensen met wee over jou vervullen. En na jou zal hij zijn lichaam een smerige haarmat laten dragen, de huid van een leeuw aantrekken en door de wildernis zwerven.'


Zodra Enkidoe de woorden van de dappere Sjamash hoorde, werd zijn opgewonden hart kalm en nam zijn woede af. Enkidoe sprak tot de hoer en zei: ‘Kom, Shamhash, ik zal je lot voor je bepalen.
Laat mijn mond, die je vervloekt heeft, zich nu omdraaien om je te zegenen!
Mogen gouverneurs en edelen van je houden,
Moge hij die één mijl verwijderd is op zijn lip bijten in afwachting van jou,
moge hij die twee mijl verder is, zijn lokken schudden ter voorbereiding!
Moge de soldaat je niet weigeren, maar zijn gesp voor je losmaken,
Mag hij je bergkristal, lapis lazuli en goud geven,
moge zijn geschenk aan jou oorbellen van filigraan zijn.
Mogen zijn voorraden worden opgestapeld.
Moge hij je in de woningen van de goden brengen.
Moge de vrouw, de moeder van zeven kinderen, vanwege jou in de steek worden gelaten!"

Enkidoe's ingewanden waren aan het karnen, omdat hij daar zo alleen lag. Hij sprak alles uit wat hij voelde en zei tegen zijn vriend: 'Luister, mijn vriend, naar de droom die ik gisteravond had. De hemel schreeuwde het uit en de aarde antwoordde: en ik stond tussen hen in. Er verscheen een man met een donker gezicht – zijn gezicht leek op de Anzu." zijn handen waren de poten van een leeuw, zijn nagels de klauwen van een adelaar! hij greep mij bij mijn haar en overmeesterde mij. Ik gaf hem een klap, maar hij sprong rond als een springtouw, en toen sloeg hij mij en kapseisde mij als een vlot, en vertrapte mij als een wilde stier. Hij omsingelde mijn hele lichaam met een klem. 'Help mij, mijn vriend' riep ik, maar je hebt me niet gered, je was bang en deed niet...'

'Toen veranderde hij me in een duif, zodat mijn armen bevederd waren als een vogel. Hij greep mij vast en leidde mij naar het Huis van de Duisternis, de woning van Irkalla, naar het huis waar wie binnenkomt niet naar buiten komt, langs de weg waar geen terugkeer mogelijk is, naar het huis waar degenen die wonen het zonder licht moeten stellen, waar vuil hun drank is, hun voedsel uit klei bestaat, waar ze, net als een vogel, gewaden van veren dragen en waar licht niet te zien is, ze wonen in het donker, en op de deur en de grendel, daar ligt stof.

Bij het betreden van het Huis van Stof, lagen overal waar ik keek koninklijke kronen op hopen, overal waar ik luisterde waren het de dragers van kronen, die in het verleden het land had geregeerd, maar die nu Anu en Enlil serveerden, kookten vlees, serveerden lekkernijen en schonken koud water uit waterzakken. In het huis van Stof dat ik binnenkwam daar zaten de hogepriester en de misdienaar, daar zaten de zuiveringspriester en extatisch, daar zaten de gezalfde priesters van de grote goden. Daar zat Etana, daar zat Sumukan, daar zat Ereshkigal, de koningin van de onderwereld. Beletseri, de schrijver van de onderwereld, knielde voor haar, ze hield het tablet vast en las het voor aan haar Ereshkigal. Ze hief haar hoofd op toen ze mij zag zei ze: 'Wie heeft deze man meegenomen?'

Ik, die alle moeilijkheden heeft doorstaan, onthoud mij en vergeet niet alles wat ik met jou heb meegemaakt. 'Mijn vriend heeft een droom gehad die slecht voorspelt?' De dag dat hij de droom had... kwam ten einde. Enkidoe gaat een eerste dag liggen, een tweede dag, die Enkidoe... in zijn bed; een derde dag en een vierde dag, dat Enkidoe... in zijn bed; een vijfde, een zesde en zevende, die Enkidoe... in zijn bed; een achtste, een negende, een tiende, die Enkidoe... in zijn bed. Enkidoe's ziekte werd steeds erger. Enkidoe stond op uit zijn bed en riep naar Gilgamesj...: "Mijn vriend haat me...terwijl hij met mij sprak in Uruk omdat ik bang was voor de strijd moedigde hij mij aan.
Mijn vriend die mij in de strijd heeft gered, heeft mij nu in de steek gelaten!
Door zijn geluiden werd Gilgamesj wakker...Als een duif kreunde hij..."Moge hij niet in de dood worden vastgehouden... O vooraanstaande onder de mensen..." Aan zijn vriend...Ik zal om hem rouwen. Ik aan zijn zijde ..."

Tablet 8

Net toen de dag aanbrak, richtte Gilgamesj zich tot zijn vriend en zei: ‘Enkidoe, je moeder, de gazelle, en jouw vader, de wilde ezel, heeft jou voortgebracht, vier wilde ezels hebben jou grootgebracht met hun melk, en de kuddes leerden je alle weidegronden. Mogen de wegen van Enkidoe naar het Cederbos om je treuren en niet stil zijn, dag en nacht. 

Mogen de Oudsten van de brede stad Uruk-Haven om u rouwen. 

Mogen de volkeren die na ons hun zegen gaven, om u rouwen. Mogen de mannen van de bergen en heuvels om je rouwen.
Mogen de weilanden gillen van rouw alsof het je moeder is.
Mogen de cipres en de ceder die we in onze woede hebben vernietigd om u treuren.
Mogen de beer, hyena, panter, tijger, waterbuffel, jakhals, leeuw, wilde stier, hert, steenbok, alle wezens van de vlakten om je rouwen.
Moge de heilige rivier Ulaja, langs wiens oevers wij groots wandelden, om u rouwen.
Moge de zuivere Eufraat, waaraan wij water uit onze waterzakken willen schenken, om u treuren.
Mogen de mannen van Uruk-Haven, die we zagen in onze strijd toen we de Hemelstier doodden,
treur om je.
Moge de boer..., die uw naam prijst in zijn lieve werklied, om u rouwen.
Moge de... van de brede stad, die... uw naam verhief, om u rouwen.
Moge de herder..., die boter en licht bier voor je mond bereidde, om je rouwen.
Moge ..., die zalfjes op je rug smeert, om je rouwen.
Moge ..., die lekker bier voor je mond heeft bereid, om je rouwen.
Moge de hoer, ... jij jezelf ingesmeerd met olie en je goed voelde, om jou treuren.
Moge ...,... van de vrouw die je een ring heeft gegeven..., om je rouwen
Mogen de broers als zusters over u rouwen; . . .
de klaagpriesters, moge hun haar worden afgeschoren in jouw naam.


Enkidoe, je moeder en je vader zijn in de woestenij, ik rouw om je...'
"Hoor mij, o ouderlingen van Uruk, hoor mij, o mannen! Ik rouw om Enkidoe, mijn vriend, Ik schreeuw van angst als een rouwende. Jij, bijl aan mijn zijde, zo trouw aan mijn hand - jij, zwaard in mijn middel, schild voor mij, jij, mijn feestkleed, een sjerp over mijn lendenen – een kwade demon verscheen en nam hem van mij af! Mijn vriend, de snelle muilezel, de snelle wilde ezel van de berg, de panter van de wildernis, 


Enkidoe, mijn vriend, de snelle muilezel, de snelle wilde ezel van de berg, de panter van de wildernis, nadat we ons hadden verenigd en de berg waren opgegaan, tegen de hemelstier hadden gevochten en hem hadden gedood, en overweldigde Humbaba, die in het Cederwoud woonde, wat is nu de slaap die je heeft gegrepen? Je bent donker geworden en hoort me niet!"
Maar Enkidoes ogen bewegen niet, hij raakte zijn hart aan, maar het klopte niet meer. Hij bedekte het gezicht van zijn vriend als een bruid, dook als een adelaar over hem heen, en als een
leeuwin die van haar welpen beroofd is, blijft hij heen en weer ijsberen. Hij scheert zijn krullen af en gooit ze op de grond, rukt zijn opsmuk af en gooit het weg als een gruwel. Net toen de dag
begon te dagen, Gilgamesj ...en riep het land op:

"Jij, smid! Jij, lapidair! Jij, koperslager! Jij, goudsmid! Jij, juwelier! Creëer 'Mijn vriend', maak een standbeeld van hem. .hij maakte een standbeeld van zijn vriend.
Zijn kenmerken... . , je borst zal van lapis lazuli zijn, je huid zal van goud zijn.
"Ik liet je op de grote bank liggen, inderdaad, op de erebank liet ik je liggen, Ik liet je in de gemakkelijke positie zitten, de stoel aan de linkerkant, dus de prinsen van de wereld kusten je voeten. Ik liet de mensen van Uruk om je rouwen en jammeren, ik vervulde gelukkige mensen met wee over jou, en nadat jij stierf, liet ik een smerige haarmat over mijn lichaam groeien, trok de huid van een leeuw aan en zwierf door de wildernis. Net toen de dag begon te dagen, maakte hij zijn riemen los...

"... de rechter van de Anunnaki." Toen Gilgamesj dit hoorde. de zikru van de rivier die hij creëerde'...Net toen de dag aanbrak, opende Gilgamesj (!) ... en haalde een grote tafel van sissoo-hout tevoorschijn. Een kom van carneool vulde hij met honing, een kom van lapis lazuli die hij vulde met boter. Hij zorgde voor... en toonde het aan Sjamasj.

Tablet 9

Gilgamesj huilde bitter om zijn vriend Enkidoe, terwijl hij door de wildernis zwierf. "Ik ga dood! Ben ik niet zoals Enkidoe?! Diep verdriet dringt mijn kern binnen, Ik ben bang voor de dood, en zwerf nu door de wildernis. Ik zal vertrekken naar de regio van Utanapishtim, zoon van Ubartutu, en zal met de grootste spoed vertrekken! Toen ik bij het vallen van de avond bij bergpassen aankwam, zag ik leeuwen en ik was doodsbang! Ik hief mijn hoofd op in gebed tot de zonde, tot ... de Grote Dame van de goden stroomden mijn smeekbeden uit: 'Red mij van...!'

Hij sliep 's nachts, maar werd wakker met een droom: een krijger genoot van zijn leven.. hij hief zijn bijl in zijn hand, trok de dolk uit zijn schede en viel als een pijl in hun midden. Hij sloeg ... en hij
verspreidde ze, de naam van de eerste ...De naam van de tweede...
De schorpioenwezens
De berg heet Mashu. Toen bereikte hij de berg Mashu, die dagelijks de opkomst en ondergang van de zon bewaakt, waarboven alleen de koepel van de hemel reikt, en waarvan de flank reikt tot aan de onderwereld beneden, waren er schorpioenwezens die over de poort waakte. Bevende angst
wekken ze op, de aanblik ervan is de dood, hun angstaanjagende uitstraling zweeft over de bergen.

Bij het opkomen en ondergaan waken ze over de zon.
Toen Gilgamesj hen zag, bedekte een bevende angst zijn gezicht, maar hij vermande zich en kwam naar hen toe. Het schorpioenwezen riep naar zijn vrouwtje: "Hij die naar ons toe komt, zijn lichaam is het vlees van goden!" Het schorpioenwezen, zijn vrouwtje, antwoordde hem: "Slechts tweederde van hem is een god, een derde is mens." De mannelijke schorpioen riep uit: tegen de nakomelingen van de goden zeggend: "Waarom heb je zo'n verre reis afgelegd? Waarom ben je hier naar mij toe gekomen, over rivieren waarvan het oversteken verraderlijk is! Ik wil jouw leren...
"Ik ben gekomen vanwege mijn voorvader Utanapishtim, die zich bij de Vergadering van de Goden aansloot en het eeuwige leven kreeg. Over Dood en Leven moet ik hem vragen!" 


Het schorpioenwezen sprak tot Gilgamesj ... en zei: "Er is nooit een sterfelijke man geweest, Gilgamesj, die dat kon doen. Niemand is door de bergen getrokken, twaalf mijlen lang is het overal duisternis; dicht is de duisternis, en er is geen licht. Naar de opkomst van de zon... Tot de zonsondergang... Tot de zonsondergang... Ze zorgden ervoor dat ze naar buiten gingen...'

[Er ontbreken 67 regels waarin Gilgamesj het schorpioenwezen overtuigt om hem de passage toe te staan.]
"Hoewel het in diepe droefheid en pijn is, in kou of hitte... hijgend naar adem... ik ga door! Nu! Open de poort!"
Het schorpioenwezen sprak tot Gilgamesj en zei: ‘Ga door, Gilgamesj, wees niet bang! De Mashu-bergen geef ik je vrijelijk, de bergen, de bergketens die je mag doorkruisen... Mogen je voeten je veilig dragen. De poort van de berg..." Naar de opkomst van de zon...
Tot de zonsondergang...
Zodra Gilgamesj dit hoorde luisterde hij naar de uitspraken van het schorpioenwezen. 


Langs de Weg van de Zon reisde hij - één mijl reisde hij ...,dicht was de duisternis, licht was er niet.
Noch wat voor, noch wat erachter ligt, laat hem toe te zien.
Twee mijlen die hij aflegde ...,dicht was de duisternis, licht was er niet, noch wat er voor, noch wat achter ligt, staat hem toe te zien.
Vier mijlen die hij aflegde dicht was de duisternis, licht was er niet, noch wat er voor, noch wat achter ligt, staat hem toe te zien.
Vijf mijlen die hij aflegde ..., dicht was de duisternis, licht was er niet, noch wat er voor, noch wat achter ligt, staat hem toe te zien.
Zes mijlen die hij aflegde ...dicht was de duisternis, licht was er niet, noch wat er voor, noch wat achter ligt, staat hem toe te zien.
Zeven mijlen die hij aflegde ..dicht was de duisternis, licht was er niet, noch wat er voor, noch wat achter ligt, staat hem toe te zien.
Acht mijlen reisde hij af en riep, dicht was de duisternis, licht was er niet, noch wat er voor, noch wat achter ligt, staat hem toe te zien.
Negen mijlen heeft hij afgelegd... de noordenwind. Het likte aan zijn gezicht, dicht was de duisternis, licht was er niet, noch wat er voor, noch wat achter ligt, staat hem toe te zien.
Tien mijlen die hij aflegde...
Elf mijlen reisde hij en kwam uit voordat de zon opkwam.
Twaalf mijlen reisde hij af en het werd schitterend. het draagt lapis lazuli als gebladerte en draagt vrucht, een genot om naar te kijken.
(Er ontbreken hier 25 regels waarin de tuin in detail wordt beschreven.]

Tablet 10

De herbergier Siduri die aan de kust woont, ze woont...de kandelaar is voor haar gemaakt, het gouden gistingsvat is voor haar gemaakt. Ze is bedekt met een sluier... Gilgamesj zwierf rond... hij droeg een huid,...met het vlees van de goden in zijn lichaam, maar verdriet diep in hem, en ziet eruit als iemand die een lange afstand heeft afgelegd. 


De herbergierster staarde in de verte, verbaasd bij zichzelf, zei ze: vroeg zich af: "Die kerel is zeker een moordenaar! Waar gaat hij heen!..."
Zodra de herbergier hem zag, deed ze de deur op slot, de poort op slot en het slot op slot. Maar bij haar geluid spitste Gilgamesj zijn oren, hief zijn kin op om rond te kijken en richtte toen zijn blik op haar. Gilgamesj sprak tot de herbergier en zei: "Herbergier, wat heb je gezien waardoor je de deur op slot deed, Vergrendel uw poort, vergrendel het slot! Als je me niet binnenlaat, zal ik je deur openbreken en het slot kapot gooien!”

Gilgamesj zei tegen de herbergier: ‘Ik ben Gilgamesj, ik heb de Bewaker vermoord! Ik vernietigde Humbaba die in het Cederwoud woonde, ik doodde leeuwen in de bergpassen! Ik worstelde met de stier die uit de hemel kwam, en doodde hem."

De herbergier sprak tot Gilgamesj en zei: 'Als jij Gilgamesj bent, die de Bewaker heeft gedood, die Humbaba heeft vernietigd die in het Cederwoud woonde, die leeuwen heeft gedood in de bergpassen, die worstelde met de stier die uit de hemel neerdaalde en hem doodde, waarom zijn je wangen uitgemergeld, je uitdrukking troosteloos! Waarom is je hart zo ellendig, je gelaat zo verwilderd! Waarom zit er zo’n verdriet diep in je? Waarom zie jij eruit als iemand die een lange afstand heeft afgelegd zodat ijs en hitte je gezicht hebben geschroeid! . . . jij zwerft door de wildernis!"

Gilgamesj sprak met haar, tegen de herbergier zei hij: 'Herbergier, zouden mijn wangen niet mogen vermageren? Zou mijn hart niet ellendig moeten zijn, mijn trekken niet verwilderd? Zou er diep in mij geen droefheid moeten zijn! Mocht ik er niet uitzien als iemand die een lange afstand heeft afgelegd, en als ijs en hitte mijn gezicht niet hadden geschroeid! . . . Moet ik niet door de wildernis zwerven? Mijn vriend, de wilde ezel die de wilde ezel achtervolgde, panter van de wildernis,

Enkidoe, de wilde ezel die de wilde ezel achtervolgde, panter van de wildernis, we verenigden ons en gingen de berg op. We worstelden met de Stier van de Hemel en doodden deze, we vernietigden

gil Gilgamesj wurgt een leeuw, tekening naar scuptuur van George Smith (1840-1876)


Humbaba die in het Cederwoud woonde, we doodden leeuwen in de bergpassen! Mijn vriend, van wie ik heel veel houd, die samen met mij alle ontberingen heeft doorstaan, Enkidoe, van wie ik heel veel houd, die samen met mij alle ontberingen heeft doorstaan, het lot van de mensheid heeft hem ingehaald. Zes dagen en zeven nachten rouwde ik om hem en stond niet toe dat hij begraven werd, totdat er een made uit zijn neus viel.
Ik was doodsbang voor zijn uiterlijk, Ik begon de dood te vrezen en zwierf daarom door de wildernis. De kwestie van mijn vriend onderdrukt mij, dus heb ik lange paden door de wildernis gezworven. 


De kwestie van Enkidoe, mijn vriend, bedrukt mij, Daarom heb ik lange wegen door de wildernis afgelegd. Hoe kan ik zwijgen, hoe kan ik stil zijn! Mijn vriend van wie ik hou is tot klei overgegaan. Ben ik niet zoals hij? Zal ik gaan liggen, om nooit meer op te staan?"' Gilgamesj sprak tot de herbergier en zei: 'Dus nu, herbergier, wat is de weg naar Utanapishtim! Wat zijn de
markeringen? Geef ze aan mij! Geef mij de markeringen! Als het mogelijk is, zal ik de zee oversteken; zo niet, dan zal ik door de wildernis zwerven."

De herbergier sprak tot Gilgamesj en zei: "Er is nooit een doorgang geweest, Gilgamesj, wat dan ook, er is sinds dagen van weleer nooit iemand geweest die de zee is overgestoken. De enige die de zee oversteekt is de dappere Sjamasj, alleen hij kan die oversteken!
De oversteek is moeilijk, de wegen zijn verraderlijk... en daartussen bevinden zich de Wateren des Doods die de toegang ervan blokkeren! En zelfs als je, Gilgamesj, de zee zou oversteken, Wat zou je doen als je de Waters des Doods bereikt? Gilgamesj, daar is Urshanabi, de veerman van Utanapishtim. 'De stenen dingen' Ik ben bij hem, hij is in het bos munt aan het plukken. Ga door, laat hem je gezicht zien. Steek indien mogelijk met hem over; zo niet, dan moet je omkeren."


Toen Gilgamesj dit hoorde, hief hij de bijl in zijn hand, trok de dolk uit zijn riem en glipte heimelijk achter hen aan. Als een pijl viel hij tussen hen in "de stenen dingen". Vanuit het midden van het bos was hun geluid te horen. Urshanabi, de scherpe ogen, zag... Toen hij de bijl hoorde, rende hij ernaar toe.

Urshanabi sprak tot Gilgamesj en zei: 'Het zijn jouw handen, Gilgamesj, die de oversteek verhinderen! Je hebt de stenen dingen kapotgeslagen,' je hebt hun vasthoudtouwen eruit
getrokken. 'De stenen dingen' zijn vernield, hun bevestigingstouwen zijn eruit getrokken! Gilgamesj, neem de bijl in je hand, ga het bos in en hak 300 punterstokken om, elk 60 el lang. Strip ze, maak de doppen vast en breng ze naar de boot!"

Toen Gilgamesj dit hoorde nam hij de bijl in zijn hand, trok de dolk uit zijn riem en ging het bos in, en zaagde 300 punterstokken van elk 60 el lang. Hij trok ze uit, bevestigde de doppen en bracht ze naar de boot. Gilgamesj en Ursjanabi baarden de boot, Gilgamesj lanceerde de magillu-boot en ze zeilden weg. Op de derde dag hadden ze anderhalve maand gereisd, en Urshanabi arriveerde bij de Wateren des Doods. Ursjanabi zei tegen Gilgamesj: "Houd je in, Gilgamesj, neem een punterpaal, maar je hand mag niet over de Wateren des Doods gaan...! Neem een tweede, Gilgamesj, een derde en een vierde paal, neem een vijfde, Gilgamesj, een zesde en een zevende paal, neem een achtste, Gilgamesj, een negende en een tiende paal, neem een elfde, Gilgamesj, en een twaalfde paal!"

In tweemaal 60 hengels had Gilgamesj de punterpalen opgebruikt. Toen maakte hij zijn heupdoek los. Gilgamesj trok zijn kledingstuk uit en hield het met zijn armen aan de mast omhoog. Utanapishtim staarde in de verte, verbaasd bij zichzelf, zei hij, en vroeg zich af: 'Waarom zijn 'de
stenen dingen' van de boot in stukken geslagen! En waarom vaart iemand die niet de kapitein is erop? Degene die komt is niet een man van mij,... ik... blijf kijken maar niet... Ik blijf zoeken, maar niet...

Gilgamesj Cilinder uit Soemerië


Ik cirkelde door alle bergen, Ik heb verraderlijke bergen doorkruist en alle zeeën overgestoken – daarom heeft de zoete slaap mijn gezicht niet verzacht, door slapeloos streven ben ik gespannen, mijn spieren zijn gevuld met pijn. Ik had het gebied van de herbergier nog niet bereikt toen mijn kleding het begaf. Ik doodde beren, hyena's, leeuwen, panters, tijgers, herten, edelherten en dieren uit de wildernis; Ik at hun vlees en wikkelde hun huiden om mij heen.' De poort van verdriet moet dichtgeschroefd worden, verzegeld met pek en bitumen!

Utanapishtim sprak tot Gilgamesj en zei: 'Waarom, Gilgamesj, heb je... verdriet? Jij die geschapen bent uit het vlees van goden en de mensheid die maakte... zoals je vader en moeder? Ze
plaatsten een stoel in de Volksvergadering. Maar aan de dwaas gaven ze bierdroesem in plaats van boter, zemelen en goedkoop meel. Gekleed met een lendendoek  in plaats van een sjerp, omdat hij geen woorden van raad heeft... Pas op, Gilgamesj,
Je hebt zonder ophouden gezwoegd, en wat heb je gekregen! Door zwoegen put je jezelf uit, je vult je lichaam met verdriet, uw lange leven brengt u naderbij voortijdig beëindigen! 


De mensheid, waarvan de uitlopers worden afgebroken als een rietstengel, de fijne jeugd en het lieve meisje. ….dood.
Niemand kan de dood zien, niemand kan het gezicht van de dood zien, niemand kan de stem van de dood horen, toch is er een wrede dood die de mensheid afsnijdt. Hoe lang bouwen we een huishouden? Hoe lang verzegelen wij een document! Hoe lang delen broers de erfenis? Hoe lang duurt er nog jaloezie in het land! Hoe lang is de rivier gestegen en heeft het overstromende water gebracht, zodat libellen de rivier afdrijven!'
Het gezicht dat naar het gezicht van de zon kon kijken, heeft nooit bestaan. Hoe gelijk zijn de slapende en de doden. Het beeld van de Dood kan niet worden afgebeeld. Ja, je bent een mens, een man! 


Nadat Enlil de zegen had uitgesproken, kwamen de Anunnaki, de Grote Goden, bijeen. Mammetum, zij die het lot vormt, bepaalde samen met hen het lot. Zij vestigden dood en leven, maar ze maakten 'de dagen van de dood' niet bekend".

Tablet 11

Gilgamesj sprak tot Utanapishtim, de Verre: ‘Ik heb naar je gekeken, maar je uiterlijk is niet vreemd: je lijkt op mij! Jijzelf bent niet anders; jij bent net als ik! Mijn geest was vastbesloten om met je te vechten, maar in plaats daarvan ligt mijn arm nutteloos over je heen. Vertel me, hoe komt het dat je in de Vergadering van de Goden staat en het leven hebt gevonden!"


Utanapishtim sprak tot Gilgamesj en zei: ‘Ik zal je iets onthullen, Gilgamesj, dat verborgen is, een geheim van de goden dat ik je zal vertellen! Shuruppak, een stad die je zeker kent, gelegen aan de oevers van de Eufraat, die stad was heel oud en er woonden goden in. De harten van de Grote Goden bewoog hen ertoe de zondvloed te veroorzaken. Hun vader Anu sprak de eed van geheimhouding uit, De dappere Enlil was hun adviseur, Ninurta was hun kamerheer, Ennugi was hun minister van Kanalen. Ea, de Slimme Prins, stond bij hen onder ede, dus herhaalde hij hun gesprek met het rieten huis:


'Rietenhuis, rieten huis! Muur, muur! O man van Shuruppak, zoon van Ubartutu: Breek het huis af en bouw een boot! Geef rijkdom op en zoek levende wezens! Wijs bezittingen af en houd levende wezens in leven! Laat alle levende wezens in de boot gaan. De boot die je gaat bouwen, de afmetingen moeten gelijk zijn aan elkaar: de lengte moet overeenkomen met de breedte.

Bedek het zoals de Apsu.

Ik begreep het en sprak met mijn heer, Ea: 'Mijn heer, dit is het bevel dat u hebt uitgesproken. Ik zal het opvolgen en uitvoeren. Maar wat zal ik de stad, de bevolking en de Oudsten antwoorden!'

Ea sprak en beval mij, zijn dienaar: 'Jij, welnu, dit is wat je tegen hen moet zeggen: 'Het lijkt erop dat Enlil mij afwijst dus ik kan niet in jouw stad wonen, noch een voet op de aarde van Enlil zetten.

Ik zal naar de Apsu gaan om bij mijn heer Ea te wonen, en op jou zal hij overvloed laten regenen, een overvloed aan vogels, talloze vissen. Hij zal je een oogst van rijkdom brengen, 's Morgens laat hij broden neerregenen, en 's avonds een regen van tarwe!''

Net toen de dageraad begon te gloeien, verzamelde het land zich rondom mij, de timmerman droeg zijn bijl, de rietwerker droeg zijn plettende steen, .Het kind droeg het veld, de zwakken brachten al het andere dat nodig was. Op de vijfde dag legde ik haar buitenkant neer.

Het was een veld in gebied, de muren waren elk tien maal twaalf el hoog, de zijkanten van de top waren even lang, elk tien keer ellen. Ik heb de interieur, de structuur uiteengezet en er een tekening van gemaakt. Ik voorzag het van zes verdiepingen of dekken, waardoor het in zeven niveaus wordt verdeeld. De binnenkant ervan heb ik in negen compartimenten verdeeld. 


Ik heb pluggen in het middengedeelte gereden om water buiten te houden. Ik zorgde voor de punterpalen en legde erin wat nodig was. Drie keer 3.600 eenheden ruwe bitumen goot ik in de bitumenoven, drie keer 3.600 eenheden steek ... erin, er waren driemaal 3.600 dragers van vaten die plantaardige olie vervoerden, afgezien van de 3.600 eenheden olie die zij verbruikten en tweemaal 3.600 eenheden olie die de schipper opsloeg.

Ik slachtte ossen voor het vlees, en dag na dag slachtte ik schapen. Ik gaf de werklieden bier, olie en wijn, alsof het rivierwater was, zodat ze er een feest van konden maken, zoals het nieuwjaarsfestival.  en ik legde mijn hand op het oliën.

Tegen zonsondergang was de boot klaar. De lancering was erg moeilijk. Ze moesten een landingsbaan met palen van voor naar achter blijven dragen, totdat tweederde ervan in het water was gegaan. Wat ik ook had, ik heb er op geladen: al het zilver dat ik had, heb ik erop geladen, al het goud dat ik had, heb ik erop geladen. Alle levende wezens die ik had, heb ik erop geladen, ik liet al mijn vrienden en verwanten in de boot gaan, alle dieren en dieren van het veld en de ambachtslieden die ik had, gaan naar boven. 


Shamash had een bepaalde tijd vastgesteld: 'In de ochtend laat ik broden neerregenen, en' s avonds een regen van tarwe! Ga de boot in, sluit de ingang af!' Die aangegeven tijd was aangebroken. 's Morgens liet hij broden neerregenen, en 's avonds een regen van tarwe. Ik keek naar de verschijning van het weer; het weer was angstaanjagend om te zien! Ik ging de boot in en verzegelde de ingang. Voor het breeuwen van de boot heb ik het paleis met de inhoud aan Puzuramurri, de schipper, gegeven. Net toen de dageraad begon te gloeien verrees er uit de horizon een zwarte wolk.

Adad rommelde erin, vóór hem gingen Shullat en Hanish, herauten die over bergen en land gingen. Erragal trok de meerpalen eruit, Ninurta ging voort en liet de dijken overstromen. De Anunnaki tilden de fakkels op, het land in vuur en vlam zetten met hun vuurpijlen. De verbijsterde schok over Adads daden overviel de hemel en veranderde alles wat licht was geweest in zwartheid. 


Het... land viel uiteen als een op een stenen vloer vallende pot. De hele dag blies de Zuidenwind... snel, waardoor de berg onder water kwam te staan en de mensen als een aanval werden overweldigd.
Niemand kon zijn kameraad zien, ze konden elkaar niet herkennen in de vloed. De goden waren bang door de zondvloed, en trok zich terug, opstijgend naar de hemel van Anu. 

  • 640px-British_Museum_Middle_east_14022019_Stone_bull_Southern_Irak_Late_Uruk_period_ME_116686_3662
  • 640px-Cedrus_libani_fruit
  • 640px-Cylinder_seal_king_Louvre_AO6620
  • 640px-Estátua_de_Gilgamesh_e_a_divindade_Lamassu
  • Cedrus_deodara_Himalajazeder
  • Bronze_Sword_with_Hilt_Depicting_Gilgamesh_&_Enkidu_Slaying_Humbaba,_NW_Iran,_1200-800_BC_(43219722891)
  • 640px-Met_(2)_-_Administrative_tablet,_Jamdat_Nasr,_Uruk_III_style_-_3100–2900_B.C_(détail)
  • 640px-Lycium-barbarum-fruits
  • 640px-Gilgamesh_stone_carving
  • Enkidu_leon
  • Cylinder_seal_Shamash_Louvre_AO9132
  • Gilgamesh_on_a_seal_of_Mesannapeda,_2600_BCE
  • Gilgamesh_strangling_a_lion._From_Khorsabad_sculpture
  • Indus_valley_civilization_ Gilgamesh _seal_(2500-1500_BC)
  • Tablet_V_of_the_Epic_of_Gilgamesh


De goden zaten ineengedoken als honden en hurkten bij de buitenmuur. Ishtar schreeuwde als een vrouw in het kraambed: de zoetgestemde Meesteres van de Goden jammerde: 'De oude tijd is helaas in klei veranderd, omdat ik kwade dingen zei in de Vergadering van de Goden! Hoe kon ik kwade dingen zeggen in de Vergadering van de Goden, en opdracht geven tot een catastrofe om mijn volk te vernietigen!!


Zodra ik mijn lieve mensen ter wereld heb gebracht, vullen ze de zee als zoveel vissen!' De goden – die van de Anunnaki – huilden met haar mee, de goden zaten nederig te huilen, snikkend van verdriet, hun lippen brandend, uitgedroogd van de dorst. Zes dagen en zeven nachten kwamen de wind en de overstroming, de storm maakte het land plat. Toen de zevende dag aanbrak, raasde de storm, de vloed was een oorlog; hij worstelde met zichzelf als een vrouw die kronkelt in de weeën.

De zee kalmeerde, viel stil, de wervelwind (en) vloed hield op. Ik keek de hele dag om me heen; de stilte was gevallen en alle mensen waren in klei veranderd! Het terrein was zo plat als een dak. Ik opende een ventilatieopening en frisse lucht viel langs de zijkant van mijn neus. Ik viel op mijn knieën en zat te huilen, terwijl de tranen langs mijn neus stroomden.


Ik keek rond naar kustlijnen in de uitgestrektheid van de zee, en op twaalf mijl afstand ontstond er een gebied, een land. Op de berg Nimush bleef de boot stevig liggen, De berg Nimush hield de boot vast en liet geen zwaai toe. Op een dag en een seconde hield de berg Nimush de boot vast, zonder enige invloed toe te staan.
Een derde, een vierde dag hield de berg Nimush de boot vast, zonder enige invloed toe te staan. Op een vijfde, een zesde dag hield de berg Nimush de boot vast, zonder enige invloed toe te staan. Toen een zevende dag aanbrak Ik liet een duif los en liet hem los. De duif ging weg, maar kwam bij mij terug; er was geen baars zichtbaar, dus cirkelde hij terug naar mij. Ik stuurde een zwaluw op pad en liet hem los. De zwaluw ging weg, maar kwam bij mij terug; er was geen baars zichtbaar, dus cirkelde hij terug naar mij. Ik stuurde een raaf op pad en liet hem los. De raaf ging weg en zag het water terugglijden. Hij eet, krabt, beweegt, maar draait niet terug naar mij.


Toen stuurde ik alles alle kanten op en offerde een schaap. Ik offerde wierook voor de berg Ziggurat. Zeven maal zeven cultusschepen heb ik geplaatst, en in hun schalen goot ik riet, ceder en mirte. De goden rook de geur, de goden rook de zoete geur, en verzameld als vliegen over een schapenoffer.
Op dat moment arriveerde Beletili. Ze tilde de grote kralen op die Anu voor zijn plezier had gemaakt: '


Jullie goden, zo zeker als ik deze lapis lazuli om mijn nek niet zal vergeten, mag ik aan deze dagen denken en ze nooit vergeten! De goden mogen naar het wierookoffer komen, maar Enlil mag niet naar het wierookoffer komen, omdat hij zonder erover na te denken de zondvloed teweegbracht en mijn volk aan de vernietiging overliet.'


Op dat moment arriveerde Enlil. Hij zag de boot en werd woedend, hij werd woedend op de Igigi-goden: 'Waar is een levend wezen ontsnapt? Geen mens zou de vernietiging overleven!' Ninurta sprak met de dappere Enlil en zei: 'Wie anders dan Ea zou zoiets kunnen bedenken? Het is Ea die elke machinatie kent!'

Gilgamesj Kleitablet met epos Gilgamesj

La sprak met Valiant Enlil en zei: 'Het is van jou, O Dappere, die de Wijze van de Goden is. Hoe, hoe kun je zonder enige overweging een overstroming teweegbrengen? De overtreding aan de overtreder opleggen, het feit aan de dader ten laste leggen, maar wees medelevend opdat de mensheid niet wordt afgesneden, wees geduldig opdat zij niet worden gedood. In plaats van dat jij de zondvloed teweegbrengt,
Wat zou er graag een leeuw zijn verschenen om het volk te kleineren! In plaats van dat jij de zondvloed teweegbrengt, Wat zou er graag een wolf zijn verschenen om de mensen te kleineren! 


In plaats van dat jij de zondvloed teweegbrengt, Had er maar een hongersnood plaatsgevonden die het land zou doden! In plaats van dat jij de zondvloed teweegbrengt, Wat zou het zijn dat pest Erra was verschenen om het land te verwoesten! Ik was het niet die het geheim van de Grote Goden onthulde,
Ik liet slechts een droom verschijnen aan Atrahasis, en zo hoorde hij het geheim van de goden. Nu dan! De beraadslaging zou over hem moeten gaan!' 


Enlil ging in de boot en terwijl ik mijn hand vastpakte, ging ik naar boven. Hij liet mijn vrouw naar mij toe gaan en naast mij knielen. Hij raakte ons voorhoofd aan, stond tussen ons in en zegende ons: 'Vroeger was Utanapishtim een mens. Maar laat Utanapishtim en zijn vrouw nu net als wij worden: de goden! Laat Utanapishtim ver weg wonen, aan de monding van de rivieren.' Ze brachten ons ver weg en vestigden ons aan de monding van de rivieren.' 'Welnu, wie zal de goden namens jou bijeenroepen? dat je het leven mag vinden dat je zoekt! Wachten! Je mag zes dagen en zeven nachten niet gaan liggen." Zodra hij ging zitten met zijn hoofd tussen zijn benen, blies de slaap, als een mist, over hem heen.


Utanapishtim zei tegen zijn vrouw: 'Kijk daar! De man, de jongeling die het eeuwige leven wilde! De slaap waaide als een mist over hem heen.' zijn vrouw zei tegen Utanapishtim de Verre: ‘Raak hem aan, laat de man wakker worden. Laat hem veilig terugkeren op de manier waarop hij gekomen is. Laat hem terugkeren naar zijn land via de poort waardoor hij vertrok."

Utanapishtim zei tegen zijn vrouw: ‘De mensheid is bedrieglijk en zal jullie bedriegen. Kom, bak broden voor hem en leg ze steeds bij zijn hoofd en teken elke dag dat hij neerlegt op de muur."
Ze bakte zijn broden, legde ze bij zijn hoofd en tekende op de muur de dag waarop hij ging liggen. Het eerste brood was uitgedroogd, de tweede muf, de derde vochtig, de vierde werd wit, het is ..., de vijfde is grijs gekiemd  van schimmel, de zesde is nog vers. de zevende - plotseling raakte hij hem aan en de man werd wakker.

Gilgamesj zei tegen Utanapishtim: 'Op het moment dat de slaap over me heen stroomde, raakte je me aan en waarschuwde je me!'

Utanapishtim sprak tot Gilgamesj en zei: 'Kijk hier, Gilgamesj, tel je broden! Je moet letten op wat er op de muur staat! Je eerste brood is uitgedroogd, de tweede muf, de derde vochtig, je vierde werd wit, het is … de vijfde is grijs gekiemd  van schimmel, de zesde is nog vers. De zevende: plotseling raakte ik je aan en toen werd je wakker.


Gilgamesj zei tegen Utanapishtim de Verre: "O wee! Wat moet ik doen, Utanapishtim, waar zal ik heen gaan! De Dief heeft mijn vlees gegrepen, in mijn slaapkamer woont de Dood, en waar ik ook een voet zet, daar is ook de Dood!"
Thuis met lege handen

Utanapishtim zei tegen Urshanabi, de veerman: Moge de haven je afwijzen, moge de veerboot je afwijzen! Moge jij die langs de oevers liep, de oevers ontzegd worden! De man voor wie je loopt, gematteerd haar ketent zijn lichaam vast, dierenhuiden hebben zijn mooie huid verpest.

Breng hem weg, Urshanabi, breng hem naar de wasplaats. Laat hem zijn gematteerde haar in water wassen, zoals Ellu. Laat hij zijn dierenhuid weggooien en de zee hem laten meenemen, laat zijn lichaam bevochtigen met fijne olie, laat de omslag om zijn hoofd nieuw worden gemaakt, laat hem koninklijke gewaden dragen die hem waardig zijn! Totdat hij naar zijn stad vertrekt, totdat hij op weg gaat, laat zijn koninklijke gewaad niet vlekken vertonen, laat het volkomen nieuw zijn!'

Urshanabi nam hem mee en bracht hem naar de wasplaats. Hij waste zijn verwarde haar met water zoals Ellu. Hij wierp zijn dierenhuid af en de zee droeg hem oh. Hij bevochtigde zijn lichaam met fijne olie, en maakte een nieuwe omslagdoek voor zijn hoofd. Hij trok een koninklijke mantel aan die hem waardig was. Totdat hij naar zijn stad vertrok, tot hij op weg ging, zijn koninklijke gewaad bleef onbevlekt, het was volkomen schoon. Gilgamesj en Ursjanabi baarden de boot, ze lieten de Magillu-boot los en zeilden weg.


De vrouw van Utanapishtim de Verre zei tegen hem: ‘Gilgamesj kwam hier vermoeid en uitgeput. Wat kun je hem geven zodat hij met eer naar zijn land kan terugkeren!" Toen hief Gilgamesj een punterstok op en trok de boot naar de kust.

Gilgamesj Boksdoorn

Utanapishtim sprak tot Gilgamesj en zei: "Gilgamesj, je kwam hier vermoeid en uitgeput. Wat kan ik je geven zodat je naar je land kunt terugkeren? Ik zal je iets onthullen dat verborgen is, Gilgamesj, een... ik zal jou vertellen. Er is een plant... zoals een boksdoorn, waarvan de doornen je hand zullen prikken als een roos. Als je handen die plant bereiken, word je weer een jonge man."

Toen hij dit hoorde, opende Gilgamesj een leiding naar de Apsu en bevestigde zware stenen aan zijn voeten. Ze sleepten hem naar beneden, naar de Apsu trokken ze hem. Hij nam de plant, ook al prikte hij in zijn hand, en hakte de zware stenen van zijn voeten, en liet de golven hem op de kust werpen.


Gilgamesj sprak met Urshanabi, de veerman, en zei: "Urshanabi, deze plant is een plant tegen verval waarmee een mens kan overleven. Ik zal het naar Uruk-Haven brengen, en laat een oude man de plant opeten om hem te testen. De naam van de plant is 'De oude man wordt een jonge man.'
'Dan zal ik hem eten en terugkeren naar de toestand van mijn jeugd.' 


Op twintig mijlen gingen ze op zoek naar wat eten, op dertig mijlen stopten ze voor de nacht. Toen hij een bron zag en hoe koel het water was, ging Gilgamesj naar beneden en baadde in het water. Een slang rook de geur van de plant, kwam stilletjes naar boven en droeg de plant mee.
Terwijl hij terugging, liet hij zijn omhulsel los.' Op dat moment ging Gilgamesj huilend zitten, terwijl zijn tranen over de zijkant van zijn neus stroomden. "Raad mij, o veerman Urshanabi! Voor wie hebben mijn armen gewerkt, Urshanabi! Voor wie kolkte het bloed van mijn hart! Ik heb geen goede daad voor mezelf veiliggesteld, maar een goede daad gedaan voor de 'leeuw van de grond'!"


Nu stroomt het hoge water twintig mijl ver weg, 'terwijl ik de leiding opende draaide ik mijn uitrusting om erin. Wat kan ik als markering voor mij vinden! Ik zal terugkeren van de reis over zee en de boot aan de kust achterlaten!"
Bij twintig mijl stopten ze om wat te eten, bij dertig mijl stopten ze voor de nacht. Ze kwamen aan in Uruk-Haven. 


Gilgamesj zei tegen Urshanabi, de veerman: "Ga naar boven, Urshanabi, de muur van Uruk op en loop rond. Onderzoek de fundering ervan, inspecteer het metselwerk grondig - is niet zelfs de kern van de bakstenen structuur van in de oven gebakken baksteen, en hebben de Zeven Wijzen het ook niet zelf gelegd? zijn plan uit!


Eén ligastad, één liga palmtuinen, één liga laagland, het open gebied van de Ishtar-tempel, drie liga en het open gebied van Uruk dat het omsluit.


Bronnen

  • Foto Tablet 5: Osama Shukir Muhammed Amin FRCP(Glasg)
  • Foto hoofd Gilgamesj: Hod246
  • Tekening Gilgamesj die een leeuw wurgt: George Smith (1840-1876)
  • Steen sculptuur Gilgamesj die een leeuw wurgt: Kadumago
  • Tekening Gilgamesj met Ishtar: Kazimierz Sichulski