Voedsel en spiritualiteit
Richt je op de bron van Licht
 

De visie van een spiritueel leraar: Wat zei Steiner over planten?

Rudolf Steiner Foto Rudolf Steiner

Steiner zei dat planten een metamorfose van koolstof zijn. Er zijn veel verbanden tussen plantleven en het leven van een mens. Een van de bekendste verbanden is dat planten zuurstof uitstoten en koolstof inademen. Nu merkte Steiner ook op dat mensen via hun longen koolstof uitstoten en zuurstof inademen. Dat maakt de cirkel rond. Dus wat de ademhaling van planten en mensen betreft, vullen we elkaar precies aan.

Stoffen die insecten verdrijven, zijn medicinaal voor mensen

 

Er is nog een andere mooie overeenkomst die blijkt uit actueel wetenschappelijk onderzoek. Soms eet een insect van een plant, ook van een voedselplant. Om zichzelf te beschermen maakt de plant dan allerlei stoffen aan die de insecten afstoten. Dat gebeurt veel meer als de plant wordt belaagd door insecten. 
Nu is het zo dat deze plantenstoffen die insecten afstoten, de voedingsstoffen voor mensen zijn. Dus een plant krijgt meer voedingsstoffen als er insecten in de buurt zijn die ervan willen eten.


Planten als lichaamsbeharing van de aarde

Maar planten kun je op veel manieren bekijken. Steiner zei ook dat het plantleven op aarde is als het haar op het lichaam van mensen. 

Ons haar is een soort stralingsveld. En via dat haar wisselt het etherische lichaam etherische energie uit met ons fysieke lichaam. Dus daar is ook al een overeenkomst, al is het nu een overeenkomst van de mens met de aarde, en zijn de planten als de haren op ons lichaam.

Rudolf Steiner Schema van omgekeerde plant en mens. Zie de overeenkomsten


Plant is omgekeerde mens

 Maar er is nog een mooie overeenkomst. Een mens is eigenlijk het omgekeerde van een plant, zo zei Steiner al, en eigenlijk laat Plato dat op een andere manier ook zien. Een dier zit dan precies tussen de mens en de plant in.

Een plant richt zijn sexe-organen, de bloemen, omhoog en een mens naar de aarde. Een dier zit daarin precies in het midden. Als je een plant 90 graden draait krijg je een symbool voor een dier, als je het 180 graden draait, het symbool voor een mens. “En zo wordt precies het kruis van de wereld gevormd, door het snijpunt van deze horizontale en verticale lijnen”, zo zei Plato. Steiner maakte daarvan een afbeelding.
Steiner zegt letterlijk : “De plant is omgekeerd in de mens. De richting van het dier ligt er halverwege tussen. De plant heeft zijn wortels in de aarde gezonken en richt zijn geslachtsorganen omhoog naar de zon. Als we de plant halverwege draaien hebben we het dier. Als we het rechtsomdraaien hebben we de mens. Dat is de oorspronkelijke betekenis van het kruis; plantenrijk, dierenrijk, mensenrijk. De plant zakt zijn wortels in de aarde. Het dier is de half-omgekeerde plant. De mens is de volledig omgekeerde plant. Daarom zegt Plato: 'De Wereldziel is uitgerekt aan het Kruis van het Wereldlichaam.'

 

Tekening uit boek van Steiner. Zo zijn de mens, het dier en de plant verbonden.


Mens is van oorsprong vegetarisch

Een plant is nog wel het meest nodig als voedsel voor mens en dier. Zoals iedere bioloog weet zijn verreweg de meeste dieren vegetariërs, dus planteters. De mens is ook grotendeels een planteneter, al zijn er natuurlijk mensen die ervoor kiezen om vlees en vis te eten.

Als we de esoterische scholen op aarde beluisteren, dan eet de mens pas sinds 12.000 jaar geleden vlees en vis. 

Het idee dat de mens een vleeseter van oorsprong is, en door vlees eten een grote en sterke soort is geworden klopt niet. 

Het oorspronkelijke paleodieet is vegetarisch. Vroeger aten slechts sjamanen vlees, en dat was omdat je dan sommige magische handelingen met meer succes kan uitvoeren.


Bewijzen door Joodse Kabbalah en Rozenkruisers

Dit soort verhalen over de vegetarische oorsprong van de mens zijn universeel, ze komen uit Joodse, kabbalistische overleveringen, en verhalen uit de tradities van mensen over heel de wereld, tot aan de minuscule eilanden van de Marquesas aan toe. 

Max Heindel bijvoorbeeld schrijft in zijn boek de Cosmologie der Rozenkruisers dat de mens pas 12.000 jaar geleden vlees begon te eten, omdat hij van nature te veel bewustzijn had over vorige levens.

Hij was zich te veel bewust van het spirituele leven, waardoor de motivatie om spiritueel te ontwikkelen tot stilstand kwam. 

Dat heeft tevens geleid door een grote reset op aarde door middel van een Zondvloed, waardoor vele beschavingen verloren gingen. 

Door vlees te eten bindt de mens zich meer aan de aarde, waardoor men de herinnering aan het spirituele leven verliest. Dat geldt overigens ook voor alcohol drinken uit bier en wijn, waarmee men ook na de Zondvloed begon, maar dan later, ongeveer 6000 jaar geleden.


Mens en plant zijn complementair

 

Een mens en plant vullen elkaar complementair aan als het gaat om de ademhaling. Maar, zo zegt Steiner, de mens heeft hele planten nodig om voedingsstoffen binnen te krijgen.
In veel gevallen hebben mensen slechts delen van planten nodig, aangezien vele delen van een plant giftig kunnen zijn.
Overigens zegt Paracelsus over deze giftigheid: elke stof is giftig en medicinaal, het hangt allemaal af van de hoeveelheid die men inneemt.

 

De aarde was een plant

Steiner zegt verder dat de aarde vroeger geen planten had, maar zelf een soort plant was. 

De Aarde ziet hij als organisch wezen. Dat zeggen eigenlijk ook allerlei groepen zoals Indianen uit de Amerika's, medicijnmannen uit Afrika, en oorspronkelijk levende Papoea's uit Nieuw Guinea

Onze moeder Aarde voedt ons, en wij voeden ons nu met planten. Eigenlijk zijn de planten een medium, een tussenstation tussen de Aarde en de mens.


Koolstofomzetting gaat door in mensen
Laten we even terug gaan naar het begin, toen we Steiner aanhaalden dat planten een omzetting van koolstof zijn. Via de zon, water en de aarde groeit de plant en kan zijn energie tot wasdom komen.

De voedingsstoffen of variaties op koolstoffen in planten worden in het lichaam van de mens verder omgezet dat bruikbare delen voor het lichaam, lichaamscellen. 

De metamorfose van koolstoffen in planten, gaat dus door in mensen die planten als voeding gebruiken. Er zitten veel proteïnen in planten, en die worden in ons lichaam ook omgezet tot enzymen, peptiden, aminozuren en eiwitten.

Afbeelding Rudolf Steiner Het bewustzijn van planten ligt in de mentale sfeer


Omzettingen komen op een hoger niveau
Steiner zegt ook dat wat in de plant wordt gemetamorfoseerd van koolstof naar voedingsstoffen, in het astrale lichaam van de mens wordt vernietigd, ofwel verbruikt en verder in metamorfose gezet. De omzettingen krijgen allengs een hoger niveau. Nu hebben we in dit artikel al het fysieke lichaam, het etherische lichaam en het astrale lichaam benoemd.

Daarnaast heeft de mens ook beschikking over een denklichaam En als we spiritueel transformeren krijgen we een 5e lichaam erbij, zoals ook Ficino ziet die Plato en de neo-platonist Proclus benoemd in zijn boek Essays. 

Proclus zegt als Plato aanhanger dat de mens een nieuw hemels lichaam maakt als voertuig voor de ziel.


Op naar de 7 hemelen

Steiner Tekening uit boek van Steiner met de verschillende ethers

De energie uit planten die wordt omgezet in ons lichaam helpt mee een nieuw voertuig voor de ziel te ontwikkelen, of op zijn minst de voorwaarden daarvoor te scheppen.

Dus ons fysieke lichaam nu is een aards voertuig voor de ziel, en na onze dood hebben we als spiritueel mens een nieuw zielenvoertuig. Met dit zielenvoertuig kunnen we als mensen de wetten van reïncarnatie ontspringen, en voort evolueren in een ander domein, het domein van het hemelse rijk, of eigenlijk in het domein van de 7 hemelen.

 

 

Het fenomeen opstanding
De mens die dit hemelse voertuig niet aanmaakt, blijft op aarde, en reïncarneert net zo lang tot zijn ziel ooit in een reïncarnatie besluit om ook tot het volgende levensdomein toe te treden, middels het maken van een nieuw lichtkleed, mantel, of hemels voertuig.
De dichters hebben vele woorden en vergelijkingen voor dit opstandingsfenomeen.
In de Bijbel staat duidelijk dat de mens Jezus kan volgen, en dus ook kan opstaan in een Nieuwe Wereld, met een nieuwe Hemel en Aarde, in het Koninkrijk wat niet is van vlees en bloed. Dat betekent dat een mens een voertuig voor de ziel kan creëren waarmee we na de dood kunnen voortbestaan, zij het in een hele andere sfeer en op een hele andere levensbasis.

 

Tekst van Steiner:Wat boven de plant zweeft, het astrale element, omringt de hele aarde. Het is de collectieve astraliteit van de aarde die als rook boven de plant zweeft als deze op het punt staat te bloeien. Geluk en lijden zitten niet in de plant zelf, maar worden gevoeld door de aarde.” 


De astrale aarde

Het astrale aspect van de aarde waarop wij leven zweeft over het plantenrijk. Een plant heeft geen astraal leven, maar staat in contact met het astrale veld van de aarde. 

Dit in tegenstelling tot mensen, die wel een astraal lichaam hebben. Sommige insecten hebben zelfs een astraal lichaam, zoals de spin en de mier. 

Het web van een spin wordt gesponnen vanuit een astrale activiteit, net als het bouwen van een mierennest door een kolonie mieren.

Rudolf Steiner Schema van de zeven verschillende levenssferen


De astrale aarde voelt pijn

Wanneer we een plant uit de aarde trekken, dan voelt de plant niet de pijn, maar het astrale veld van de aarde wel. 

Daar ligt de pijn van de plant. De ziel van de plant voelt de pijn. Dat is dus buiten de plant zelf gelegen. Dat terwijl als mensen en dieren pijn voelen, dat in het lichaam is. 

Planten zijn in feite samen een geheel. Een mens heeft een ego in zijn lichaam, maar het ego van de planten zit in de aarde. Dit is een astraal ego, een ik bewustzijn op een ander niveau. Maar het leeft wel samen met de mens.

De plant groeit altijd naar boven, waar hij als hij bloeit het astrale lichaam van de aarde ontmoet. De bloemen van de planten, met hun etherische geuren en intens gekleurde bloemen, raken nipt het astrale veld aan.
Laten we nog een tekst van Steiner toevoegen: “Als we naar de hele plantenwereld van de omgeving van de mens kijken, moeten we tegen onszelf zeggen: in zekere zin presenteert het plantenrijk beelden van al onze ziekten. Het is het wonderbaarlijke geheim in de relatie van de mens met de omringende natuur dat niet alleen de planten beelden vertegenwoordigen van zijn ontwikkeling tot aan de adolescentie, maar in de planten om hem heen, vooral voor zover deze planten vruchtdragend zijn, kan hij de beelden van zijn ziekten zien.”


Steiner: "In vruchtdragende planten kan de mens de beelden van zijn ziekten zien."


Hoe draagt een plant een ziekte van een mens?

Stinkende gouwe heeft geel, bitter sap en de sappen van de lever zijn ook bitter en geel. Zo vertelt een plant dat hij goed is voor de lever

Maar hij vertelt het op nog een manier. Een geneesplant als stinkende gouwe zal altijd meer groeien tegen het huis aan va iemand die een leverprobleem heeft. Zo vertelt een plant ons dat wij hem nodig hebben.


Hoe draagt heermoes uit dat hij goed is voor de rug?

Heermoes heeft een centrale steel die bestaat uit verschillende componenten. Onze rug bestaat ook uit verschillende opgestapelde componenten. Zo vertelt heermoes dat hij goed is voor de rug. Ook de bamboe heeft dergelijke componenten, zo vertelt bamboe dat het goed is voor de rug.

Zo beelden planten de ziekten uit van mensen. Ze spreken in gelijkenissen. Dat is wat Steiner bedoelt. Het is de signatuurleer, die door alle oorspronkelijke volkeren ter wereld gebruikt wordt.

Wat ziet een helderziende?

Rudolf Steiner Schema hoe een helderziende het eivormige astrale veld van de mens ziet

Nog een tekst van Steiner: “De helderziende ziet elke groeiende plant omringd door astrale substantie, maar er is nog iets anders verbonden met de plant, namelijk zijn ego. Als we het ego van een plant willen lokaliseren, moeten we het in het midden van de aarde zoeken. Daar is het ego van alle planten te vinden; Dit is een belangrijke en essentiële waarheid. Terwijl we de ego's van dieren in de omtrek van de aarde zien, moeten we ons tot het centrum van de aarde wenden voor de ego's van planten.

In feite, wanneer helderziende visie tot een dergelijke kijk op de plantenschepping is gekomen, breidt de aarde, die anders de mens slechts als een materiële structuur confronteert, zich uit tot een organisme met zijn ego in het midden; Dit ego omvat alle plantaardige ego's.
De aarde is bezield door een ego en op dezelfde manier als je hoofd bedekt is met haren die uit je wezen groeien, zo groeien planten uit het wezen van de aarde en behoren ze tot het hele organisme van de aarde. 

 

Wanneer men een plant verscheurt door de wortels doet het pijn aan de hele aarde, de ziel van de plant ervaart pijn.”


Rudolf Steiner Spiritueel levende mensen vragen vergiffenis als ze een plant uit de grond halen, want ze weten wat ze doen.


Vergiffenis vragen voor het plukken

Dat de plant pijn ervaart is de reden dat oorspronkelijke volkeren vergiffenis vragen aan de plantenwereld als ze iets plukken.  Maar pijn en geluk ligt dicht bij elkaar. 

Als de mens de plant gebruikt in zijn lichaam worden de moleculen omgezet tot een hoger niveau, tenminste als het wordt gebruikt door iemand die zich spiritueel ontwikkelt. 

Als het haar van de aarde wordt ontrukt ten behoeve van het vervullen van het doel va het leven van de mens, namelijk het bouwen van een nieuw voertuig voor de ziel, dan is ook de plantenwereld daarbij gebaat.


De planten gaan mee met de mens

Planten zijn eigenlijk een fysieke weerslag van een elementaal wezen dat bij de aarde hoort om de Mensheid te begeleiden in zijn ontwikkeling. 

Want als alle leden van de mens voort geëvolueerd zijn naar de volgende dimensie, het volgende levensdomein, de wereld der zeven hemelen, dan zal ook de plantenwereld zich van de aarde ontheven en door evolueren, om de mens verder te begeleiden op zijn queeste naar het licht van de zon achter de zon.


Plantenwereld en Mensheid was 1

Volgens Steiner zal de Mensheid weer in eenheid komen met de elementale plantenwereld. Want lang geleden in onze geschiedenis waren de mensen en planten een geheel 

Steiner zegt in zijn verhaal over de geschiedenis van de aarde en de mensheid: "Toen scheidde de mens deze plantenwereld van zichzelf af. Stel je voor dat je zo groot zou worden als de hele Aarde, en je dan zou afscheiden, om als het ware innerlijk iets plantaardigs in de natuur af te scheiden, en deze plantachtige substantie zou metamorfoses ondergaan in het waterige element – tot leven komen, vervagen, opgroeien, veranderd worden, verschillende vormen en vormen aannemen – en je zult door deze verbeelding weer gevoelens en ervaringen oproepen in je ziel die er ooit in leefden."



Bronnen bij dit artikel

  • Teksten Steiner: https://rsarchive.org/
  • Vertaling Steiner: Thomas Dijkman
  • Tekeningen: rsarchive.org
  • Boek: Ficino, Essays
  • Foto's: Wikimedia commons
  • Foto plukkende vrouw: Marek Ślusarczyk (Tupungato)
  • Overige foto's: Publiek domein