Dokter Sim Ki Ay was een dokter van Chinese afkomst die in de Nederlandse tijd in Indonesië woonde, en naar Nederland is verhuisd in de jaren 10 van de 20e eeuw, onder andere om te werken aan de universiteit van Amsterdam. Hij heeft ooit de onderstaande tekst opgeschreven, wat gepubliceerd is in 1928.
De tekst is licht gemoderniseerd door schrijvers dezes.
In deze tekst, waarvan de betekenis nog steeds geldig is, wordt uitgelegd dat er meer is dan het stoffelijke alleen.
Het nut naast het onheil, dat de Westerse techniek de mens gebracht heeft, dwingt tot een kritische houding. De Westerse techniek streeft naar volkomen onderwerping van de natuur; in het centrum van haar belangstelling troont de „homo sapiens” in al zijn neigingen en lusten; bevrediging van diens behoeften, veraangenaming van zijn bestaan op aarde, desnoods ten koste van alles in de natuur wat mens heet, uitlevende zijn „faustische” geest (Spengler), dat is de draad die loopt door alle ontwikkelingsfasen van de Europese techniek. Bewust, ja overbewust van de onfeilbaarheid van de logica van haar hypothesen tart de exacte wetenschap ieder goddelijk begrip, voert zij de natuurfenomenen terug tot fysiek-chemische werkingen van de materie. Zij ontleedt en splitst, verliest zich inde details, ten koste van het totaliteitsbegrip.
100 jaar terug zag deze Arts dat de ziel al werd terug gebracht tot een chemisch begrip. Ook Christoph Wilhelm Hufeland schreef in 1797 al dat hij geen materialist was, die de ziel als materie zag. Hufeland ziet ook dat de mens geestelijk leeft en materieel leeft; hij leeft dus van twee naturen.
De ziel wordt vanaf de 20e eeuw in de rationele wetenschap een illusie genoemd die ontstaat uit de chemische werkingen van processen in het brein.
We moeten goed beseffen dat de wetenschap nu puur rationeel is en nog steeds allerlei zielenprocessen op psychologische wijze en vooral in chemische termen wil verklaren, wat uit het oogpunt van waarheidsvinding zeer vreemd is, want stel dat er wel een ziel is, dan zal je deze nooit vinden, of kunnen aantonen, als je er bij voorbaat van uitgaat dat het een chemische illusie betreft.
Daar zit aldus een zwakte in de hedendaagse wetenschap, en in het wetenschappelijk denken in het algemeen.
Het is een bij voorbaat uitsluiten van zielenprocessen, en een bij voorbaat stellen dat er niets meer bestaat dan de driedimensionale wereld, wat een contradictie is, als je bedenkt welke processen er zijn ontdekt in de kwantummechanica.
In de kwantummechanica zijn allerlei feiten ontdekt die men al decennialang onderzoekt, maar men kan geen driedimensionale verklaring vinden.
Als voorbeeld: Er zijn de elektronenparen die gesplitst worden, en fysiek op grote afstand van elkaar worden gebracht om ze in twee verschillende laboratoria te onderzoeken. Als men eigenschappen van het ene elektron verandert, zoals de draairichting, dan veranderen de eigenschappen van het andere elektron, het andere deel van het elektronenpaar, ook, ondanks dat de mens niets aan dat elektron verandert. Dus de deeltjes blijven met elkaar verbonden, wat nu al ruim een halve eeuw een groot raadsel is in de wetenschap.
Het kan eigenlijk alleen maar verklaard worden doordat de verbinding onzichtbaar aanwezig blijft, en daaruit voort vloeiende, dat er wel meerdere dimensies moeten zijn.
Maar dat kan de wetenschap niet doen, want dan stort het huidige wetenschapsbeeld als een plumpudding in een.
Dan is het ineens mogelijk dat de ziel wél bestaat, ondanks dat er middels weegschalen, waarop personen lagen die aan het sterven waren, is aangetoond dat deze niet zou bestaan Maar wat als de ziel niets weegt, en toch bestaat?
Dokter Sim Ki Ay schrijft ook:
Het geestelijk welzijn kan niet afhankelijk zijn van het stoffelijke. De wonderen der techniek vermogen het geluk op aarde niet te verhogen, omdat zij dienstbaar gesteld worden aan imperialistische belangensferen. „Wat baat het of men de gehele wereld wint, en men lijdt schade aan zijne ziel?”
Wat de op ratio gericht geest van het Westen langs wetenschappelijke weg ontdekte, bestond vaak reeds in het „speculatief-filosofische” brein van de mystiek aangelegde Oosterling. De bloedcirculatie in het menselijk lichaam, in 1628 door Harvey aangetoond, werd in China reeds intuïtief voorvoeld en in de „SuAVen” vermeld.
De valwetten van Galilei en de gravitatiewet van Newton, de elektromagnetische velden van Faraday en Maxwell, de ionenleer van Arrhenius en het evenwichtsbeginsel van Van 't Hoff, de elektrodynamische theorie van Lorentz en het relativiteitsprincipe van Einstein, zij zijn alle terug te voeren tot werkingen van positieve en negatieve oeratomen, de protonen en elektronen van Rutherford en Bohr; zij vallen uiteen inde bouwstenen van den Kosmos, het Yang en Yin, uitgedacht in het mystieke Chinese brein van meer dan 40 eeuwen her.
Ontkend wordt door de moderne wetenschap de reële waarde van het symbool. Maar de voor stelling van God als Beginsel, als denknoodwendigheid, in de immanente beschouwingswijze van Kant bezit in de kern dezelfde symboliek als datzelfde kosmische Yang en Yimsysteem. Zegt ook niet Goethe tegen den avond van zijn leven: „Ich habe all mein Leben und Schaffen stets nur symbolisch angesehen.” Immers, onze zintuigen zijn niet feilloos, zegt, wij wandelen op aarde „geheel en al door de zinnen misleid”.
Waar het innerlijke van den mens spreekt, houdt de wetenschap op, en begint de mystiek. Is de mens anders dan mystiek? Hier gevoelen wijde onmacht der wetenschap tot ontsluiering aller.
De Oosterse contemplatieve aard geeft weinig materieel voordeel. In de economische en politieke strijd tegen het Westen trekt het Oosten aan het kortste eind. Vandaar het verlangen van den Oosterling zich de Westerse methoden eigen te maken. In de geheimenissen der natuur voelen wij meer dan ooit de waarde van den immateriële, religieus kosmische geest.
Het innerlijke van de mens doet steeds meer van zich spreken in onze tijd.
Allerlei mensen ervaren gebeurtenissen die niet op het driedimensionale vlak worden verklaard. De wetenschap kan wel blijven proberen om deze mensen voor gek te verklaren, en soms zelfs in psychiatrische inrichtingen op te sluiten, maar eens zal er toch moeten worden toegegeven dat er wel veel meer is dan de materiële werkelijkheid.
Het is juist de neiging tot de materiële verklaring als enige op te werpen, die meer verwarring schept bij mensen die iets ervaren zoals een gezamenlijke droom, een voorspellende droom, een ontstijging uit het lichaam, het zien dat anderen uit hun lichaam ontstijgen, het vertellen van herinneringen uit een vorig leven door een kind, en meer van dat soort zaken.
Het is helemaal fout om ervan uit te gaan dat iemand aan een stoornis lijdt die hier over praat, maar de kans is wel groot dat men iets heeft gezien, wat niet volledig juist geplaatst kan worden. Dat is iets wat eigenlijk onderzocht zou moeten worden, door onafhankelijke wetenschap.
Het yang en Yinsysteem biedt een manier om de werkelijkheid achter de werkelijkheid te begrijpen.
De mens is steeds meer een spiritueel kosmische mens aan het worden, ondanks de doordravende materialisering van wetenschap en maatschappij.
De rationele wetenschap zou dat moeten inzien, doordat de bevindingen van de kwantummechanica in feite de mystieke ervaringen van mensen verklaren.
Het zou onderzocht kunnen worden, en uiteraard zijn er vele wetenschappers die dat al hebben geprobeerd, maar op de een of andere manier is de mystieke realiteit nog niet ingelijfd in het onderzoeksveld van de wetenschap.
De wetenschap is niet onafhankelijk, maar gebonden aan materialistische visies, aan de visie dat alle verschijnselen zijn terug te voeren tot fysiek chemische processen.
De reeks aan wetenschappelijke ontdekkingen is enorm lang, maar de reeks aan ongerijmdheden is nog veel langer.
De lijst aan raadsels of anomalieën is langer dan de lijst aan wetenschappelijke feiten, en dat feit is nog steeds lastig om te erkennen.
Het rationele wereldbeeld heeft zich volledig verspreidt over de wereld en op zich is dat een goede zaak.
Het toont aan dat we allerlei geloof willen uitbannen, maar nu is de tijd gekomen om de redenen dat mensen geloven in dat er meer is dan alleen de ratio te onderzoeken, en in te zien dat de spirituele werkelijkheid, een realiteit is waar we mee om moeten leren gaan.
Want net zoals we nu vinden dat vroeger men onmenselijk handelden als men mensen die een ander geloof aanhingen aan de inquisitie te onderwerpen, en te verbranden of op een andere manier te doden, is het nu onmenselijk om mensen die een mystieke ervaring hebben gehad te vertellen dat ze aan een ziekte lijden, waarvoor chemische medicatie moet worden ingenomen, om ze in vele gevallen ook buiten de maatschappij te plaatsen en op te sluiten in psychiatrische instellingen.
Wat dat betreft zijn we als Mensheid nauwelijks vooruit gekomen in de afgelopen 700 jaar, en wordt het tijd wel stappen vooruit te maken, en het immateriële als onderzoeksobject te incorporeren, en te zien als materie van hogere dichtheid, of fijnstoffelijke materie, of een proces wat tot nu toe onbegrepen werd, maar wat onderzoek nodig heeft.
De wetenschap ontbeert de middelen, de precieze meetinstrumenten om levende wezens uit een andere dimensie te zien, om astrale en etherische lichamen te zien, en te bestuderen, maar het is inmiddels onverantwoord om alle getuigenissen van mensen dat deze wereld bestaat te ontkennen.
Er zijn ook nog steeds allerlei raadsels in de dierenwereld, zoals de groepsgeest van dieren, die wordt ontkend, de zintuigen die ervoor zorgen dat vissen in scholen niet op elkaar botsen zijn een groot raadsel, hoewel wetenschappers wel allerlei verklaringen hebben, blijken deze niet afdoende.
Ook vogels, vlinders, schildpadden die de hele of halve wereld overtrekken om terug te keren naar het kleine boom, struik of strandje waar ze ooit hun reis zijn begonnen vormen raadsels voor wetenschappers.
Zelfs de vorm van ons eigen zonnestelsel is nog steeds een raadsel. Waarom is het elliptisch? Terwijl een ellips twee brandpunten heeft, en we toch maar één zon hebben volgens de astronomen. En de lijst anomalieën is erg lang, zo lang dat het lijkt dat de rationele, materieel ingestelde driedimensionale wetenschap tegen een muur aan botst, een muur waar voorbij men niet komt zonder in te zien dat de werkelijkheid multidimensionaal is. Voorbij de muur liggen de mystieke waarheden, of de spirituele waarheden.
Wat voedsel betreft blijven de wetenschappers steeds nieuwe processen in de mens ontdekken, en ziet men inmiddels in dat er veel meer voedingsstoffen zijn dan vitaminen en mineralen.
Langzaamaan begint het te dagen in de wetenschap dat synthetische supplementen de mens meer kwaad dan goed doen.
Zeer recent, in de beginjaren van de 21e eeuw is er een nieuw orgaan ontdekt, het microbioom, dat een paar kilo zwaar is. In 2006 waren daar voor het eerst onderzoeken naar gedaan, om precies te zijn 35. In het jaar 2020 werden er 1035 onderzoeken gepubliceerd over dit nieuwe orgaan.
Al die tijd is dit orgaan niet op zijn waarde geschat, en nu ziet men in dat dit orgaan steeds vaker uit balans raakt, van geraffineerd voedsel, en dat het daarmee een beginoorzaak is van vele andere ziekten in het lijf zoals obesitas, hart – en vaatziekten en diabetes type 2. Er zijn duizenden onderzoeken daarnaar gedaan, en eentje heet ''death by carbs'', of wel 'Dood door koolhydraten.'
Zelfs zien wetenschappers al een gezamenlijke oorzaak van alle ziekten, pas sinds een paar jaar, namelijk ontstekingen op celniveau, door wetenschappers oxidatieve stress genoemd. Dat leidt bij ieder mens tot een andere ziekte.
Dat mensen elkaar dodelijke voeding geven, toont aan dat de wetenschap ver van de waarheid af dwaalt op sommige terreinen. Dus waarom moeten we dan wel geloven dat de ziel een chemisch gevormde illusie is?
Op zich gebeurt er nu al onderzoek, naar bijvoorbeeld bijna dood ervaringen. De wetenschappers horen dan tot hun verbazing dat er toch een ziel is. Dat wordt regelmatig gerapporteerd door mensen die op de operatietafel een bijna dood ervaring hadden.
Ook zaken als chakra's, energie, lever-energie en subtiele lichaamsenergieën worden genoemd in dergelijke casusrapprten.
Maar het ontbreekt helaas aan instrumenten om dergelijke energie te meten, hoewel bijvoorbeeld Kirlian, een aardige stap in de goede richting heeft gezet. Hier een link naar een wetenschappelijk casus rapport over een bijna dood ervaring, waar al deze zaken genoemd worden.
Er zal eens een groep wetenschappers opstaan die de al lang bestaande fysieke, psychische en psychologische processen in de mens verklaren vanuit het bestaan van de ziel, die dan ook aangetoond en gemeten kan worden met nieuw te ontwikkelen apparaten.
Verder filosoferen:
Verder lezen:
Mediteren: